Pilot schuldhulpverlening Amsterdam

Het CAK werkt op locatie samen met de gemeente Amsterdam om mensen uit de wanbetalersregeling te ondersteunen. Door een persoonlijk gesprek te voeren met klanten en indien mogelijk een betalingsregeling te treffen met de zorgverzekeraar, krijgen mensen de kans uit de wanbetalersregeling te komen.

Cor Berlijn werkt met twee collega’s van het CAK bij het loket in Amsterdam. Elke woensdag zijn daar een medewerker van het CAK en een dienstverlener van de gemeente aanwezig.

“We hebben het in Nederland over zo’n 215.000 wanbetalers. Een heel brede groep. Denk aan mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt, ondernemers die failliet zijn gegaan, iemand die in scheiding ligt of mensen met psychische problemen. Maar ook personen die hun geld liever aan andere zaken uitgeven zonder aan de consequenties te denken. We zien schrijnende gevallen,” vertelt Cor.

Collega Kaoutar Haouari vult aan: “Vorige week had ik iemand aan de telefoon die vier boodschappentassen vol ongeopende aanmaningen had ontdekt. Dan kun je wel wat hulp gebruiken.”

Betalingsregeling treffen
Pilot schuldhulpverlening AmsterdamOm de week nodigt het CAK 60 klanten uit die in de wanbetalersregeling zitten. Dat gebeurt per brief. Als zij geïnteresseerd zijn, wordt er een afspraak gemaakt. Kaoutar: “Het grote voordeel van op locatie werken, is dat we persoonlijk contact hebben met de mensen. Dat schept vertrouwen.”

Het komt voor dat wanbetalers met vijf verschillende instanties te maken krijgen. “Niet alleen met het CAK, maar ook het CJIB, deurwaarders en uiteraard de zorgverzekeraar. Dat is natuurlijk erg verwarrend en stressvol. Klanten zien door de bomen het bos niet meer, waardoor de schulden onnodig oplopen,” vertelt maatschappelijk schuldhulpverlener Jennifer Hoepel van de gemeente Amsterdam.

Tijdens de afspraak met het CAK en de gemeente wordt er daarom - als het mogelijk is - direct een regeling getroffen met de zorgverzekeraar en diens incassokantoor. Deze meldt de klant af bij het CAK, waardoor de wanbetalers regeling voor de klant wordt opgeschort, zolang de betalingsregeling strikt wordt nagekomen.

“Via het CJIB kunnen wij vragen om onze deurwaarders alvast on-hold te zetten, zodat de klant de zojuist gemaakte betalingsregeling met de zorgverzekeraar ook daadwerkelijk kan nakomen. Deze service kunnen wij niet op ons kantoor in Den Haag leveren; we kunnen daar de mensen aan de telefoon alleen uitleggen hoe zij dat zelf kunnen doen. Ook daarom is het een voordeel om op locatie te werken; we hebben meer bevoegdheden,” legt Cor uit.

Tijdens zo’n gesprek is er altijd een maatschappelijk schuldhulpverlener aanwezig. Jennifer: “Er komt tijdens een gesprek met het CAK vaak informatie naar boven waar het CAK zelf niet mee verder kan, maar wij als schuldhulpverleners wel. Zo helpen we de klant samen verder.”

Ze hecht veel waarde aan de samenwerking tussen het CAK, andere uitvoeringsorganisaties zoals DUO en de gemeente Amsterdam. “De korte lijnen met alle betrokken instanties werken heel goed. Je leert elkaars werkwijze kennen en er ontstaat onderling vertrouwen en begrip."

"Dat je letterlijk even bij een ander loket kunt langslopen om advies te vragen of een klant door te verwijzen, dat is heel fijn. Voor zowel de professionals als de klant. Samen kunnen we veel meer bereiken dan alleen!”

Noodzaak
De betrokken medewerkers zijn het erover eens dat het loket noodzakelijk is. Jennifer: “Er komen op zo’n dag drie tot zes mensen langs. Het loket vormt zo een waardevolle aanvulling op bestaande hulpverlening. We zien mensen die eerder nog niet in beeld waren. Deze doelgroep is moeilijk bereikbaar vanwege schaamte en angst.”

Cor vult aan: “Wij oordelen niet. We zijn er alleen om de problemen samen aan te pakken. Over het algemeen zijn mensen hartstikke opgelucht en blij na onze afspraak. Er is een grote last van hun schouders gevallen.”

 

 

Waar zoekt u naar?

Tip: vul één of twee woorden in voor het beste resultaat.

De website van het CAK maakt gebruik van cookies.


Wij kunnen u dan zo goed mogelijk helpen. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat wij onze website steeds kunnen verbeteren.
Uiteraard zorgen wij goed voor uw privacy.