Voorwoord

Een wendbare en betrouwbare ‘voorbeeld publieke dienstverlener’ in control. Waar snelle, ­foutloze en gemakkelijke dienstverlening de standaard is. Met zorg en aandacht voor mensen in kwetsbare situaties. Uitgevoerd door medewerkers die maximaal in hun kracht staan. In 2019 is het CAK ‘bouwrijp’ gemaakt om dat allemaal voor elkaar te krijgen.

De ambitie van het CAK om voorbeeld publieke dienstverlener te worden komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Want laten we eerlijk zijn: er valt nog wel iets te verbeteren aan de manier waarop onze dienstverlening is ingericht. Bijvoorbeeld op het vlak van snelheid, eenvoud en gemak. Daar valt nog veel te winnen. Ook willen en moeten we meer zaken in één keer goed doen en kunnen we soms beter aansluiten op de belevingswereld van onze klanten.

Om een flinke stap vooruit te kunnen zetten, is het CAK begin 2019 gestart met een integraal verandertraject. De verandering richt zich op drie pijlers: op de organisatie, op onze processen en systemen en op onze cultuur en communicatie. We hebben gekozen voor een operational excellence strategie. Waarbij we streven naar snelle, foutloze en gemakkelijke dienstverlening. Waarbij we voortaan ‘vanuit de regeling’ werken. Zodat het primaire proces en daarmee de klant binnen het CAK meer centraal komen te staan.

Nieuwe organisatiestructuur

De eerste fase van de CAK Change, die van het bouwrijp maken van de organisatie, hebben we inmiddels grotendeels achter de rug. Afgelopen jaar hebben we aan een nieuwe organisatiestructuur gewerkt. Met de juiste personen op sleutelposities in de organisatie, passend bij een nieuw leiderschapsprofiel. Het nieuwe benoemde management brengen we in stelling met behulp van een speciaal leiderschapsprogramma, dat de beoogde veranderingen ondersteunt. Daarnaast hebben we in 2019 onze governance verbeterd en zetten we sterk in op performance management en op het stellen van meetbare doelen.

CAK waarden

Op het gebied van onze bedrijfscultuur hebben we ook belangrijke stappen gezet. Vanuit onze CAK waarden ­ betrokken, vakkundig, rechtvaardig, energiek en toegankelijk ­ werken we gericht aan onze identiteit. Dat doen we onder andere met behulp van zogenaamde ‘kriskrasgroepen’, samengesteld uit medewerkers van alle afdelingen en afkomstig uit alle lagen van de organisatie. Zij denken mee over de uitvoering van belangrijke thema’s en geven zo actief vorm aan onze veranderslogan: ‘Samen elke dag beter’.

Het is nu tijd om de volgende stap te zetten. We bouwen stap voor stap aan dienstverlening met de menselijke maat, om zo in de toekomst uit te groeien tot voorbeeld publieke dienstverlener. Onder dienstverlening met de menselijke maat verstaan wij dienstverlening waar onze klanten eenvoud en gemak ervaren, duidelijke en begrijpelijke informatie vinden over de regelingen en op maat geholpen worden als dat nodig is. Veel burgers doen verplicht zaken met ons; zij hebben niets te kiezen. Dat verplicht ons om ons werk zo goed mogelijk te doen, zonder administratief gedoe en met extra aandacht daar waar dat nodig is. Voor onze ketenpartners willen wij bovendien een betrouwbare en wendbare partner zijn, die aantoonbaar maatschappelijke meerwaarde levert. Wij verheugen ons erop dit de komende jaren samen waar te maken.

 

Daniëlle van der Vliet (bestuursvoorzitter) en Arron Bell (bestuurder/CFO)

 

 

De website van het CAK maakt gebruik van cookies.


Wij kunnen u dan zo goed mogelijk helpen. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat wij onze website steeds kunnen verbeteren.
Uiteraard zorgen wij goed voor uw privacy.