Complexiteit kost zorgverleners tijd
Complexiteit kost zorgverleners kostbare tijd
Oplossing
Voeg de subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) en regeling onverzekerbare vreemdelingen (OVV) samen voor een eenvoudiger stelsel voor zorgverleners en de uitvoering. Hierdoor krijgen zorgverleners meer tijd om zorg te verlenen. Bovendien zijn ze minder tijd kwijt aan administratie.
Onze oproep aan de politiek
Geef prioriteit aan het wetgevingstraject om de regelingen SOV en OVV samen te voegen tot één overzichtelijke regeling. Benut hiervoor de expertise van de uitvoering. Zo creëren we een eenvoudiger stelsel voor zorg verleners en de uitvoering en verminderen we de administratieve lasten.
Straatdokter Dirk verleent zorg aan mensen zonder (reguliere) zorgverzekering. Bijvoorbeeld aan dak- en thuislozen, illegaal verblijvende mensen, werkloze arbeidsmigranten, ex-gedetineerden en asielzoekers. De kosten voor deze zorg kan hij declareren. Hiervoor zijn echter verschillende declaratieregelingen. Hij vindt het ingewikkeld welke zorg onder welke regeling gedeclareerd kan worden. De tijd die in deze administratie gaat zitten besteedt hij liever aan de zorg.
Onderscheid regelingen lastig
Zorgverleners die aan onverzekerde mensen zorg hebben geleverd, kunnen onder voor waarden de kosten hiervan declareren. Deze regelingen dragen bij aan de betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg. Het CAK handelt de declaraties af en betaalt de zorgverleners uit. Wij voeren hiervoor twee regelingen uit:
- De subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) is voor het verlenen van medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden. Zoals verwarde personen, dak en thuislozen.
- Medische zorg verleend aan een vreemdeling zonder verblijfsvergunning valt onder de regeling onverzekerbare vreemdelingen (OVV).
Behalve verschillende doelgroepen, hebben de regelingen ook verschillende vergoedingspercentages en voorwaarden. Onderscheid tussen de regelingen is steeds lastiger te maken. De SOV en de OVV zijn twee regelingen die sterk met elkaar samenhangen. Beide regelingen zijn bedoeld voor groepen burgers die zich niet kunnen of mogen verzekeren.
In de praktijk blijkt het onderscheid tussen de twee regelingen lastig te maken. Ze hebben een verschillend declaratieproces en verschillende vergoedingspercentages. Voor zorgverleners is het lastig te bepalen welke zorg onder welke regeling valt. Om de regeldruk bij de zorgverleners te verminderen pleiten wij ervoor om beide regelingen te integreren tot één wettelijke regeling met één generiek vergoedingspercentage.
Samenvoegen regelingen levert een eenvoudiger stelsel op voor zorgverleners én uitvoering
Complexiteit verminderen
Het kabinet heeft aangekondigd dat er per 2027 structureel 40 miljoen euro bezuinigd wordt op de regeling SOV – zie de Kamerbrief over de gevolgen van de rijksbrede taakstelling op subsidies (21 oktober 2024). Het samenvoegen van de regelingen verhoogt de uitvoerbaarheid voor het CAK. Dit kan op termijn ook bijdragen aan de kostenreductie. Wij bevelen ook aan om te onderzoeken hoe omringende landen deze zorg hebben georganiseerd.