Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Medicijnen mee op reis
    • Regeling betalingsachterstand zorgpremie
    • Regeling gemoedsbezwaarden
    • Regeling onverzekerden
    • Wet langdurige zorg (Wlz)
    • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
    • Zorgverzekering en buitenland
  • Over CAKOver CAK

    • Over ons
    • Verantwoording
    • CAK in het kort
    • Verschilmakers
    • Werken bij het CAK
    • Nieuwsberichten
    • Contact
    • Pers
    • NCP
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
Direct naar
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Over CAK ›
  3. Over ons ›
  4. Knelpunten en oplossingen ›
  5. Onzekerheid bij modulair pakket thuis
Zoeken

Onzekerheid bij modulair pakket thuis


Burgers onnodig in onzekerheid bij ‘modulair pakket thuis’

Oplossing

Voorkom dat het aantal uren zorg een criterium is voor de hoogte van de eigen bijdrage voor Wlz zorg zonder verblijf.

Onze oproep aan de politiek

In het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg staat een voorstel voor een nieuwe zorgvorm bij de Wlz, met een nieuwe eigenbijdrageregeling. Met de nieuwe eigenbijdrageregeling kan het knelpunt bij het modulair pakket thuis definitief opgelost worden. Dat is noodzakelijk, want binnen de huidige wet- en regelgeving is er nog geen oplossing voor dit knelpunt gevonden.

Tot die tijd vragen we de politiek om een tijdelijke oplossing. Verlaag het urencriterium bij het modulair pakket thuis naar een flink lager aantal uren per maand. Dit kan met een aanpassing van het Besluit langdurige zorg. Zo kunnen we dit groeiende en urgente probleem op korte termijn tegen gaan.

Faisa kan de zorg voor haar moeder niet meer alleen op zich nemen. Ze heeft 12 uur per maand hulp bij de verpleging. Daarmee is zij enorm geholpen. Ze regelt dit met een ‘modulair pakket thuis’ (mpt) voor haar moeder. Omdat dit minder dan 20 uur is, betaalt haar moeder een lage eigen bijdrage. Maar als CAK weten wij pas na een half jaar hoeveel er precies ontvangen is. Tot die tijd rekenen wij daardoor een te hoge eigen bijdrage. De brieven met nieuwe berekeningen en correctiefacturen geven stress en onrust voor Faisa en haar moeder. Daardoor overweegt zij weer van de zorg af te zien.

Burgers lang in onzekerheid

Wie een ‘modulair pakket thuis’ heeft, met minder dan 20 uur zorg, betaalt een vaste lage eigen bijdrage. Bij meer dan 20 uur wordt de eigen bijdrage hoger. Wij weten echter vaak pas laat hoeveel uur zorg per maand er wordt geleverd. Dit komt omdat de aanleverende partij pas 3 tot 7 maanden na afloop van het declaratieproces de juiste gegevens bij ons kan aanleveren. En soms duurt dat nog langer. Al die tijd blijven burgers in onzekerheid over hun definitieve eigen bijdrage.

Elke maand ontvangen 6.500 mensen een nieuwe berekening. Soms leidt dat tot teruggave van geld, soms tot een onverwachte naheffing. Dit zorgt voor onduidelijkheid. Daarnaast: als er een te hoge eigen bijdrage is berekend, kan dat (mogelijk ook) nadelige financiële gevolgen hebben. Met zelfs zorgmijding tot gevolg.

Nieuwe zorgvorm moet oplossing bieden

In het Hoofdlijnenakkoord Ouderenzorg staat een voorstel voor een nieuwe zorgvorm (leveringsvorm) bij de Wlz vanaf 2028. Hier hoort ook een nieuwe eigenbijdrageregeling bij. Door te voorkomen dat het aantal uren zorg een criterium is, kan het knelpunt definitief opgelost worden. Dat is noodzakelijk, want binnen de huidige wet en regelgeving is er namelijk nog geen oplossing voor dit knelpunt gevonden.

Al die tijd blijven burgers in onzekerheid over hun definitieve eigen bijdrage

Probleem groeit, eerder oplossen noodzakelijk

Het is echter geen optie om tot 2028 te wachten. Het probleem groeit en wordt urgenter, want steeds meer burgers ontvangen zorg thuis. Meer burgers krijgen dus te maken met administratieve lasten en nadelige financiële gevolgen. Om het knelpunt op korte termijn tegen te gaan is er een tijdelijke oplossing: het verlagen van het urencriterium van 20 uur naar een flink lager aantal uren per maand. Dit doet (meer) recht aan de bijdrage van de burger aan de werkelijke kosten van de geleverde zorg. Het zorgt voor minder correcties en daarmee minder naheffingen bij burgers. Verder geeft dit minder administratieve lasten voor burgers én uitvoering.




Over ons

  • Over ons
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK
  • Nieuwsberichten

Contact

  • Bellen
  • E-mail
  • Schrijven
  • Klacht of bezwaar
  • X

Bezoekadres

Wilt u langskomen?
Wij staan u graag te woord.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Archief
logo-cak-white