Ik ben aangemeld

 

Bekijk de video U heeft uw zorgpremie niet betaald. En nu? (YouTube 1:50 min)

Tip

U kunt onze video met ondertiteling bekijken. Ga in de videospeler naar instellingen. En kies voor ondertiteling.

U heeft  6 maanden of langer geen premie voor uw zorgverzekering betaald. Ook heeft u niet gereageerd op herinneringen van uw zorgverzekeraar. Daarom heeft uw zorgverzekeraar u bij ons aangemeld.

Wat betekent dit voor mij?

U betaalt voortaan een hogere, 'bestuursrechtelijke' zorgpremie aan ons, het CAK. In 2018 is deze premie € 136,67 per persoon, per maand (in 2019 wordt dat € 138,50). U betaalt dus geen zorgpremie meer aan uw zorgverzekeraar. Wel blijft u verzekerd bij uw zorgverzekeraar.

Meer weten? Lees het document Heeft u vragen? Regeling wanbetalers (13-10-2017, pdf, 139 kB). Hierin vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over de regeling wanbetalers.

Onterecht aangemeld?

Vindt u dat u onterecht bij ons bent aangemeld? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Lees ook: Ik ben onterecht aangemeld. Wat nu?

Let op

Met de hogere (bestuursrechtelijke) premie betaalt u geen schuld af bij uw zorgverzekeraar. Die moet u nog steeds zelf aanpakken. Bijvoorbeeld door een betalingsregeling met uw zorgverzekeraar af te spreken.

Hoe u de premie moet betalen, hangt af van uw situatie.

Heeft u werk of een uitkering?

Dan krijgt uw werkgever of uitkeringsinstantie van ons de opdracht om de premie in te houden op uw loon of uw uitkering. Dit heet broninhouding.

Kan het CAK de premie niet op uw inkomen inhouden?

Dan moet u zelf onze premie met acceptgiro's betalen. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) stuurt u maandelijks een acceptgiro.

Ontvangt u zorgtoeslag en betaalt u via acceptgiro’s?

Uw zorgtoeslag gaat naar het CJIB. Het CJIB gebruikt deze toeslag om een deel van uw premie te betalen. De rest van de premie moet u zelf betalen met de acceptgiro van het CJIB.

U kunt de premie niet op een andere manier betalen.

Als u afgemeld wilt worden voor de regeling wanbetalers, dan moet u de premieachterstand (schuld) bij uw zorgverzekeraar aanpakken. Bijvoorbeeld door een betalingsregeling met uw zorgverzekeraar af te spreken. Dit kunt u zelf regelen.

Gaat uw zorgverzekeraar akkoord met de regeling? Dan meldt hij u af bij ons. U betaalt dan weer de gewone zorgpremie aan uw zorgverzekeraar. En dus geen hogere premie meer aan het CAK.

Lastige schulden: schuldhulpverlener

Een betalingsregeling met uw zorgverzekeraar kan snel geregeld zijn. Lukt het niet om uw schuld zelf op te lossen? Zoek dan contact met uw gemeente en vraag om schuldhulpverlening. Een schuldhulpverlener zet de betaalproblemen met u op een rij en maakt een plan om ze op te lossen. Bijvoorbeeld door een stabilisatieovereenkomst of (minnelijke) schuldregeling aan te vragen.

 

Lees meer over wanneer uw zorgverzekeraar u afmeldt

 

Lukt het niet om de schuld bij uw zorgverzekeraar zelf op te lossen? Dan is het verstandig om contact te zoeken met uw gemeente. Vraag daar om een schuldhulpverlener. Lastige schulden zijn een goede reden om schuldhulpverlening aan te vragen. Een schuldhulpverlener zet de betaalproblemen met u op een rij en maakt een plan om ze op te lossen.

Wat doet schuldhulpverlening?

Schuldhulpverlening onderzoekt uw achterstanden en helpt u om ze op te lossen.

Voorstel voor schuldregeling

Een schuldhulpverlener kan bijvoorbeeld met u een betaalvoorstel maken voor de schuld bij uw zorgverzekeraar. Als uw zorgverzekeraar deze schuldregeling accepteert, dan meldt hij u af bij het CAK.

Stabilisatieovereenkomst

Soms moet uw schuldhulpverlener uw schulden eerst verder uitzoeken. Dit kan in een ‘stabilisatieperiode’ van maximaal 8 maanden. Uw schuldhulpverlener werkt intussen met u aan een voorstel om uw schulden bij de zorgverzekeraar (en bij andere schuldeisers) te regelen. U moet hiervoor wel een stabilisatieovereenkomst afsluiten met uw schuldhulpverlener. En uw zorgverzekeraar moet deze overeenkomst goedkeuren.

Lees meer over de stabilisatieovereenkomst en uw afmelding bij ons

Lees meer over wat schuldhulpverlening voor u kan doen

Er zijn verschillende situaties waarin de zorgverzekeraar u weer aanmeldt:

  • U had een betalingsregeling met uw zorgverzekeraar. Maar u heeft zich niet aan de afspraken gehouden.
  • U had een stabilisatieovereenkomst met een schuldhulpverlener. Maar de schuldregeling die u samen heeft voorbereid, is mislukt.
  • U heeft uw zorgpremies niet op tijd aan uw zorgverzekeraar betaald. Nu heeft u opnieuw een schuld van 6 maandpremies opgebouwd.

Onterecht aangemeld?

Vindt u dat u onterecht bij ons bent aangemeld? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Lees ook: Ik ben onterecht aangemeld. Wat nu?

 

U kunt zich niet zelf afmelden bij het CAK. Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekeraar. Alleen uw zorgverzekeraar kan u afmelden bij ons.

Komt u er niet uit met uw zorgverzekeraar? Neem dan contact op met de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze stichting bemiddelt als verzekerden en zorgverzekeraars het niet eens kunnen worden met elkaar.
 

Ja, u kunt gewoon naar de dokter en de apotheek. U blijft namelijk verzekerd bij uw zorgverzekeraar voor zorg uit het basispakket van de zorgverzekering. In uw zorgpolis staat welke medische kosten u vergoed krijgt.

Heeft u rekeningen zelf betaald? Dan kunt u die indienen bij uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan de vergoeding voor uw rekeningen mogelijk wel verrekenen met uw schuld.

Ben ik nog aanvullend verzekerd?

Uw zorgverzekeraar heeft het recht om uw aanvullende verzekering te stoppen als u uw premies niet heeft betaald. Zoek contact met uw zorgverzekeraar als u wilt weten of u nog aanvullend verzekerd bent.

Dat kunt u navragen bij uw zorgverzekeraar. Daar heeft u de schuld namelijk opgebouwd. U moet die schuld daarom ook daar aflossen. Bijvoorbeeld door een betalingsregeling met uw zorgverzekeraar af te spreken.

Wat zit er in de schuld bij de zorgverzekeraar?

De schuld bij uw zorgverzekeraar is meer dan alleen de zorgpremies (basispakket) die u niet heeft betaald. Er kunnen andere kosten bij zitten zoals de incassokosten (voor de ingeschakelde deurwaarder), eigen risico, rente of zorgkosten. Ook deze kosten moet u zelf betalen.

Let op

Met de hogere (bestuursrechtelijke) premie betaalt u geen schuld af bij uw zorgverzekeraar. Die moet u nog steeds zelf aanpakken. Bijvoorbeeld door een betalingsregeling met uw zorgverzekeraar af te spreken.

Heeft u een vraag?

Wij helpen u verder.

De website van het CAK maakt gebruik van cookies.


Wij kunnen u dan zo goed mogelijk helpen. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat wij onze website steeds kunnen verbeteren.
Uiteraard zorgen wij goed voor uw privacy.