Als klant heeft u de volgende rechten:
- Recht om uw gegevens in te zien.
- Recht om uw gegevens te wijzigen.
- Recht om uw gegevens te laten verwijderen.
- Recht om het verwerken van uw gegevens te beperken.
1. Recht om uw gegevens in te zien
Als klant heeft u het recht om in te zien welke gegevens wij van u opslaan. Bij de vraag 'Welke gegevens slaan wij van u op?' kunt u hierboven lezen welke soorten gegevens wij opslaan en waarom.
Ontvangt u Wlz-zorg of ondersteuning vanuit de Wmo? Dan kunt u inloggen op Mijn CAK. Als u bent ingelogd, dan kunt u de belangrijkste gegevens die we van u hebben zelf inzien. Op Mijn CAK kunt alleen gegevens vanaf 1 januari 2016 zien.
Wilt u opvragen welke gegevens van u bij ons bekend zijn? Neem dan contact met ons op via een van onze telefoonnummers.
2. Recht om uw gegevens te wijzigen
Als klant heeft u het recht om uw gegevens te wijzigen.
Ontvangt u Wlz-zorg of ondersteuning vanuit de Wmo? Dan kunt u inloggen op Mijn CAK. Als u bent ingelogd, dan kunt u een deel van de gegevens die we van u hebben zelf wijzigen.
Wilt u gegevens laten wijzigen? Neem dan contact met ons op via een van onze telefoonnummers.
3. Recht om uw gegevens te laten verwijderen
Als klant heeft u het recht om te worden verwijderd, bijvoorbeeld wanneer u onterecht bij het CAK bent aangemeld.
Denkt u dat u onterecht bij het CAK bekend bent? Neem dan contact met ons op via een van onze telefoonnummers.
4. Recht om het verwerken van uw gegevens te beperken
Bent u van mening dat het CAK bepaalde gegevens van u niet mag gebruiken? Bijvoorbeeld omdat:
- uw persoonsgegevens niet kloppen.
- u vindt dat bepaalde gegevens niet meer nodig zijn om te verwerken.
- u vindt dat het CAK het recht niet heeft om bepaalde gegevens te verwerken.
- u bezwaar heeft gemaakt tegen het verwerken van gegevens en nog wacht op een beslissing.
Dan kunt u een verzoek doen om het verwerken van uw gegevens te beperken.
Vindt u dat het CAK uw gegevens niet mag gebruiken? Neem dan contact met ons op via een van onze telefoonnummers.
Mag het CAK kosten rekenen? Of mijn verzoek weigeren?
Het CAK rekent normaal gesproken geen kosten als u een verzoek doet. Dat mogen we wel doen, maar alleen bij uitzondering. Bijvoorbeeld als u heel veel verzoeken doet en wij kunnen bewijzen dat de kosten voor ons zeer hoog worden. Dan mogen we u een redelijke vergoeding vragen. Of uw verzoek weigeren.
Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens vindt u hier meer over.