Waarom is mijn betaling aan het CAK teruggestort?
Er zijn verschillende redenen waarom wij een betaling terugstorten. Misschien heeft u niet de juiste betaalgegevens gebruikt. Of misschien stond er (nog) geen bedrag open.
Kies uw regeling en controleer of alles goed is gegaan:
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Controleer het volgende:
- Heeft u het juiste betalingskenmerk vermeld bij uw betaling? Dit kenmerk bestaat uit 16 cijfers.
- Heeft u het juiste rekeningnummer ingevuld? In 2020 is het rekeningnummer voor de Wmo veranderd.
Let op
Kijk goed voor welk jaar de eigen bijdrage is en gebruik het juiste rekeningnummer:- Facturen voor de Wmo vanaf 2020: NL46 ABNA 0547 1471 47
- Facturen voor de Wmo tot en met 2019: NL38 ABNA 0435 9300 01
- Facturen voor beschermd wonen: NL38 ABNA 0435 9300 01
- Staat er wel een bedrag open? U kunt niet vooruit betalen of een extra betaling doen. U betaalt pas wanneer u van ons een factuur ontvangt. In Mijn CAK ziet u of er nog een bedrag openstaat.
- Heeft u via internetbankieren een maandelijkse betaling met een vast bedrag ingesteld? Dan kan het misgaan als de factuur een keer later is. U betaalt dan al, terwijl er nog geen factuur is. Wij raden deze betaalwijze daarom af.
Tip
Voorkomen dat uw betaling wordt teruggestort? Kies voor automatisch betalen. Dan betaalt u altijd op tijd en met de juiste gegevens.
Wet langdurige zorg (Wlz)
Controleer het volgende:
- Heeft u het juiste betalingskenmerk vermeld bij uw betaling? Dit kenmerk bestaat uit 16 cijfers.
- Heeft u het juiste rekeningnummer ingevuld?
Let op
- Wlz: NL19 ABNA 0435 9281 12
- Beschermd wonen: NL38 ABNA 0435 9300 01
- Staat er wel een bedrag open? U kunt namelijk niet vooruit betalen of een extra betaling doen. In Mijn CAK ziet u of er nog een bedrag openstaat.
- Heeft u via internetbankieren een maandelijkse betaling met een vast bedrag ingesteld? Dan kan het misgaan als de factuur een keer later is. U betaalt dan al, terwijl er nog geen factuur is.Wij raden deze betaalwijze daarom af.
Tip
Voorkomen dat uw betaling wordt teruggestort? Kies voor automatisch betalen. Dan betaalt u altijd op tijd en met het juiste kenmerk.
Zorgverzekering en buitenland (verdragsgerechtigden)
Controleer het volgende:
- Heeft u het juiste betaalkenmerk vermeld? Dit kenmerk is het beschikkingsnummer of het factuurnummer dat in de brief staat.
- Heeft u het juiste rekeningnummer ingevuld? Dit moet zijn: NL37 ABNA 0535 8106 28.
- Staat er wel een bedrag open op uw jaarafrekening? Als er geen bedrag openstaat, dan kunt u namelijk geen (extra) betaling doen. Bel ons op +31 88 711 5551 als u wilt weten of er een bedrag openstaat. Of stuur ons een bericht via het contactformulier (kies Zorgverzekering en buitenland).