Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Ondersteuning vanuit de Wmo
    • Zorg vanuit de Wlz
    • Medicijnen mee op reis
    • Zorgverzekering en buitenland
    • Regeling gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden
    • Regeling voor gezinsleden van werknemers
    • EHIC
    • Regeling gemoedsbezwaarden
    • Regeling wanbetalers
    • Regeling onverzekerden
  • Over CAKOver CAK

    • Over ons
    • Verantwoording
    • Werken bij het CAK
    • Nieuwsberichten
    • Contact
    • Pers
    • NCP
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
Direct naar
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Veelgestelde vragen ›
  3. Bewindvoering ›
  4. Mijn cliënt betaalt een eigen bijdrage voor zorg of ondersteuning
Zoeken

Mijn cliënt betaalt een eigen bijdrage voor zorg of ondersteuning


Uw cliënt maakt gebruikt van de regeling voor maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of langdurige zorg (Wlz). Hierover betaalt uw cliënt een eigen bijdrage.

Aanmelden

Ik wil mij aanmelden als bewindvoerder of curator. Hoe doe ik dat?

U meldt zich aan via het contactformulier als bewindvoerder of curator.

Als u een keuze heeft gemaakt voor Wmo, Wlz of Beschermd Wonen, verschijnt de vraag "Wilt u een nieuwe cliënt aanmelden?". Kies dan voor "ja".

Na uw aanmelding sturen wij een overzicht met alle openstaande facturen. U hoeft deze dus niet aan te vragen. Daarnaast verlenen wij standaard 2 maanden uitstel van betaling.

Saldo en facturen

Hoe vraag ik een kopie van een factuur of beschikking aan?

Dat doet u door in het contactformulier bij de vraag "Heeft u andere vragen of opmerkingen?" aan te geven dat u een kopie van een factuur wil. Vermeld hierbij het factuurnummer.

Hoe vraag ik automatische incasso aan voor mijn cliënt?

Een machtiging voor automatische incasso kunt u alleen per post aan ons doorgeven. Gebruik hiervoor het formulier 'automatisch betalen'.

Heeft u uw cliënt nog niet bij ons aangemeld? Stuur ons dan het formulier met een kopie van de beslissing van de rechter dat u als bewindvoerder of curator bent aangesteld.

Let op

Vaak moet u de eerstvolgende factuur na de aanvraag voor automatische incasso nog handmatig naar ons overmaken. Als het bedrag automatisch wordt afgeschreven, dan staat dit op de factuur.

Openstaande facturen kunt u zelf naar ons overmaken:

  • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
    • NL46 ABNA 0547 1471 47 (voor hulp of ondersteuning vanaf 2020)
    • NL38 ABNA 0435 9300 01 (voor hulp of ondersteuning vóór 2020)
  • Wet langdurige zorg (Wlz)
    • NL19 ABNA 0435 9281 12

Vermeld bij uw betaling altijd het factuurnummer of het betalingskenmerk van de acceptgiro.

Of u betaalt met de acceptgiro die bij de factuur zit.

Hoe vraag ik het openstaande saldo op?

U kunt ons hiervoor bellen. Of geef dit door via het contactformulier. U zet in het opmerkingenveld dat u het openstaande saldo wilt weten.

Schuld

Mijn cliënt kan het openstaande saldo niet betalen. Hoe geef ik dit door?

Via het contactformulier geeft u aan ons door dat uw cliënt het openstaande saldo niet kan betalen. Voeg in de bijlage de volgende bewijsstukken toe:

  • Een overzicht van de inkomsten en uitgaven (budgetplan)
  • Afschriften van de betaalrekening van de laatste 3 maanden (beheerrekening)
  • Een afschrift van de spaarrekening van de laatste maand
  • Een overzicht van andere schuldeisers en de einddatum van de schuld.

Mijn cliënt zit in een schuldhulpverleningstraject. Wat moet ik doen?

Zit uw cliënt in een traject voor schuldhulpverlening of schuldsanering? Dan ontvangen wij hiervan via het contactformulier graag een bewijsstuk. Bijvoorbeeld:

  • kopie van aanmelding van de schuldhulpverlening
  • bevestiging van de aanvraag van de gemeente.

Voor het bedrag dat uw cliënt moet betalen, spreken we een betalingsregeling af met u.

Let op

De facturen die u tijdens de schuldhulpverlening van ons ontvangt, moet u wel meteen betalen. Zo voorkomt u nieuwe schulden.

Bent u nog van plan om schuldhulpverlening aan te vragen? Dan ontvangen wij graag een verklaring waarin u aangeeft voor welke datum u de schuldhulpverlening gaat aanvragen.

Wijziging of beëindiging

Ik wil een aanpassing van de eigen bijdrage aanvragen. Hoe doe ik dat?

Bekijk de pagina Aanpassing eigen bijdrage aanvragen om te lezen hoe u de eigen bijdrage voor uw cliënt kan aanpassen.

Ik draag het bewind over. Hoe geef ik dit door?

Draagt u het bewind van uw cliënt over aan een andere bewindvoerder? Stuur dan een kopie van de beschikking van de rechter naar ons op.

Nadat wij de beschikking hebben ontvangen, sturen wij u een bevestiging van de beëindiging. De nieuwe bewindvoerder krijgt een aanmeldingsbevestiging.

De bewindvoering voor mijn cliënt is beëindigd. Wat moet ik doen?

Is de periode van bewindvoering geëindigd of heeft de rechter uw bewind over de cliënt beëindigd? Stuur ons dan een kopie van de beschikking van de rechtbank.

Nadat wij de beschikking hebben ontvangen, sturen wij u en uw cliënt een bevestiging van de beëindiging van het bewind.

Ik ga verhuizen. Moet ik mijn nieuwe adres doorgeven?

Verandert door uw verhuizing ook het correspondentieadres van uw cliënt? Dan ontvangen wij graag uw nieuwe adres.

Doe dit via het contactformulier.

Overlijden

Wat moet ik doen als mijn cliënt is overleden?

Gecondoleerd met dit verlies. U hoeft het overlijden niet te melden bij ons. Wij krijgen dit door van de gemeente.

Het bewind wordt met het overlijden van de cliënt beëindigd. Geef via het contactformulier aan ons door als u de financële zaken van de overledene niet meer beheert. Na het overlijden van uw cliënt sturen we namelijk meestal nog 1 of 2 facturen.

Neemt een erfgenaam de afhandeling van financiële zaken over? Bel ons dan om dit door te geven.



Over ons

  • Over ons
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK
  • Nieuwsberichten

Contact

  • Bellen
  • E-mail
  • Schrijven
  • Twitter
  • Klacht of bezwaar

Bezoekadres

Wilt u langskomen?
Wij staan u graag te woord.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheidsverklaring
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Uninsured
  • Archief
logo-cak-white