Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Ondersteuning vanuit de Wmo
    • Zorg vanuit de Wlz
    • Medicijnen mee op reis
    • Zorgverzekering en buitenland
    • Regeling gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden
    • Regeling voor gezinsleden van werknemers
    • EHIC
    • Regeling gemoedsbezwaarden
    • Regeling wanbetalers
    • Regeling onverzekerden
  • Over CAKOver CAK

    • Over ons
    • Verantwoording
    • Werken bij het CAK
    • Nieuwsberichten
    • Contact
    • Pers
    • NCP
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
Direct naar
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Veelgestelde vragen ›
  3. Bewindvoering ›
  4. Mijn cliënt heeft minimaal 6 maanden geen zorgpremie betaald
Zoeken

Mijn cliënt heeft minimaal 6 maanden geen zorgpremie betaald


Uw cliënt heeft een schuld bij de zorgverzekeraar. Hierdoor betaalt hij of zij de premie aan het CAK.

Aanmelden

Ik wil mij aanmelden als bewindvoerder of curator. Hoe doe ik dat?

U meldt zich aan via het contactformulier als bewindvoerder of curator. Stuur als bijlage de beschikking van de rechter mee, dat u bent aangesteld als bewindvoerder.

Wij wijzigen dan het postadres en sturen u een brief met informatie over het dossier van uw cliënt.

Saldo en betalingen

Hoe kan ik het openstaand saldo opvragen?

U vindt het openstaand saldo in de brief waarin wij bevestigen dat wij uw gegevens in onze administratie hebben opgeslagen.

U kunt het saldo opvragen via het contactformulier, of schrijf ons:

CAK
Antwoordnummer 91036
2509 VC Den Haag

U krijgt reactie via een brief. Vanwege de AVG mogen wij dit niet via e-mail naar u sturen.

Wat moet ik weten als ik een schuldhulpverleningstraject begin?

Het openstaande bedrag neemt u niet mee in het schuldhulpverleningstraject.

Meldt de zorgverzekeraar uw cliënt definitief af als wanbetaler? Dan schelden wij het openstaande bedrag kwijt.

Wilt u weten hoe hoog de schuld van uw cliënt is? Neem dan contact op met de zorgverzekeraar. Wij hebben daar geen informatie over.

Kan ik een betalingsregeling afspreken?

U kunt voor uw cliënt een betalingsregeling afspreken met de zorgverzekeraar. Die meldt uw cliënt dan (voorlopig) af bij het CAK. Uw cliënt betaalt dan de normale zorgpremie. Plus het afgesproken bedrag voor de openstaande schuld bij de zorgverzekeraar.

De zorgverzekeraar meldt uw cliënt definitief bij ons af wanneer de schuld is afgelost. Wij schelden eventuele openstaande premies dan kwijt.

Hoe krijg ik mijn cliënt uit de regeling Wanbetalers?

Betalingsregeling met de zorgverzekeraar

Tref een betalingsregeling met de zorgverzekeraar van uw cliënt. Meestal loopt de schuld voor het grootste deel bij een deurwaarder of incassobureau. Als u een regeling treft voor de schuld en het eigen risico, dan meldt de zorgverzekeraar uw cliënt voorlopig af bij het CAK. U betaalt dan weer de normale zorgpremie aan de zorgverzekeraar.

Schuldhulpverlening

Heeft uw cliënt meerdere schulden waar hij of zij niet binnen een paar jaar vanaf komt? Dan kunt u bij de gemeente schuldhulpverlening aanvragen. Of een wettelijke schuldsanering (WSNP)

Uitstroomregeling voor mensen onder bewind

Kan uw cliënt de schuld bij de zorgverzekeraar niet binnen 3 jaar afbetalen? En is een gemeentelijke schuldregeling of de wettelijke schuldsanering (WSNP) niet mogelijk voor uw cliënt? Dan kunt u als bewindvoerder een speciale schuldregeling treffen met de zorgverzekeraar. Dit heet de uitstroomregeling voor onderbewindgestelden. U kunt hier als bewindvoerder afspraken over maken met de zorgverzekeraar van uw cliënt.

Hoe werkt de uitstroomregeling?

De regeling houdt in dat u gedurende 36 maanden de premie, het eigen risico, plus een bedrag voor aflossing betaalt. Na 36 maanden wordt de rest van de schuld kwijtgescholden. Deze regeling is van kracht sinds 1 juli 2019. Het initiatief voor de regeling ligt bij u als bewindvoerder.

Tip

Wat spreekt u af in de uitstroomregeling?
U kunt met de zorgverzekeraar een uitstroomregeling afspreken. In de overeenkomst legt u het volgende vast:
  • Er is geen vrijwillig (verhoogd) eigen risico
  • Het eigen risico kan ook herverzekerd of gespreid betaald worden
  • De looptijd van de regeling is maximaal 36 maanden
  • Richtlijn voor het aflossingsbedrag is € 35,- per maand, maar u moet zelf een passend bedrag afspreken
  • Als de regeling succesvol is wordt de rest van de schuld kwijtgescholden
  • Voorlopige afmelding bij het CAK, en definitieve afmelding als de regeling nagekomen is
  • Deze regeling geldt voor mensen die onder beschermingsbewind staan. De regeling geldt niét voor mensen die onder WSNP-bewind vallen. Wilt u meer weten over de uitstroomregeling? Neem contact op met de Zorgverzekeringslijn.

Wijziging of beëindiging

Ik neem bewind over of draag het over. Hoe geef ik dit door?

Geef dit door aan ons door een kopie van de beschikking op te sturen via het contactformulier. De beschikking heeft u van de rechter gekregen.

Nadat wij de beschikking hebben ontvangen, sturen wij u een brief met een bevestiging dat wij uw gegevens hebben verwerkt.

De bewindvoering voor mijn cliënt is beëindigd. Wat moet ik doen?

Als de periode van bewindvoering is geëindigd of de rechter heeft uw bewind over de cliënt beëindigd, dan krijgt u daar een beschikking over. Stuur ons hiervan een kopie het contactformulier.

Wij verwerken de beschikking in ons systeem. Hiervan ontvangt u geen bevestiging.

Ik ga verhuizen. Moet ik mijn nieuwe adres doorgeven?

Verandert door uw verhuizing ook het correspondentieadres van uw cliënt? Dan ontvangen wij graag uw nieuwe adres via het contactformulier.

Overlijden

Wat moet ik doen als mijn cliënt is overleden?

Gecondoleerd met dit verlies. U hoeft dit niet aan ons door te geven. De zorgverzekeraar van uw cliënt meldt de overledene af bij het CAK. Eventuele openstaande bedragen schelden wij kwijt. Wij sturen u na de afmelding een brief.



Over ons

  • Over ons
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK
  • Nieuwsberichten

Contact

  • Bellen
  • E-mail
  • Schrijven
  • Twitter
  • Klacht of bezwaar

Bezoekadres

Wilt u langskomen?
Wij staan u graag te woord.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheidsverklaring
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Uninsured
  • Archief
logo-cak-white