Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Ondersteuning vanuit de Wmo
    • Zorg vanuit de Wlz
    • Medicijnen mee op reis
    • Zorgverzekering en buitenland
    • Regeling gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden
    • Regeling voor gezinsleden van werknemers
    • EHIC
    • Regeling gemoedsbezwaarden
    • Regeling wanbetalers
    • Regeling onverzekerden
  • Over CAKOver CAK

    • Over ons
    • Verantwoording
    • Werken bij het CAK
    • Nieuwsberichten
    • Contact
    • Pers
    • NCP
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
Direct naar
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Veelgestelde vragen ›
  3. Eigen bijdrage ›
  4. Wat is het verschil tussen een algemene voorziening en een maatwerkvoorziening?
Zoeken

Wat is het verschil tussen een algemene voorziening en een maatwerkvoorziening?


Een algemene voorziening is voor alle inwoners van de gemeente beschikbaar. Een maatwerkvoorziening is hulp voor u persoonlijk. Uw gemeente biedt onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen aan.

Maatwerkvoorziening

Een maatwerkvoorziening is hulp voor u persoonlijk. Bijvoorbeeld een scootmobiel, huishoudelijke hulp of een aanpassing aan uw huis. Een maatwerkvoorziening krijgt u alleen na een onderzoek door uw gemeente. Dat is meestal een gesprek om vast te stellen welke ondersteuning u nodig heeft. Een maatwerkvoorziening valt onder de eigen bijdrage Wmo van maximaal € 19,-.

Algemene voorziening

Een algemene voorziening is voor iedere inwoner van de gemeente beschikbaar. Bijvoorbeeld een maaltijdservice, boodschappenservicedienst of activiteiten in een buurthuis. De meeste hulp of ondersteuning die de gemeente aanbiedt, valt onder de eigen bijdrage Wmo van maximaal € 19,-. In een enkel geval vraagt uw gemeente nog een aparte bijdrage in de kosten. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met het Wmo-loket van uw gemeente.

Let op!

Het CAK krijgt alleen informatie van de gemeente over uw eigen bijdrage. En niet over de hulp of ondersteuning die u krijgt. Heeft u vragen over uw hulp of ondersteuning? Dan kunt u terecht bij het Wmo-loket van uw gemeente.


Zelf online regelen

  • Aanpassing van de eigen bijdrage aanvragen
  • Dubbele eigen bijdrage doorgeven
  • Eigen bijdrage berekenen
  • Kopie van een beschikking of factuur aanvragen

Over ons

  • Over ons
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK
  • Nieuwsberichten

Contact

  • Bellen
  • E-mail
  • Schrijven
  • Twitter
  • Klacht of bezwaar

Bezoekadres

Wilt u langskomen?
Wij staan u graag te woord.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheidsverklaring
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Uninsured
  • Archief
logo-cak-white