HET VERHAAL VAN IRENE

Zorg voor een goed eerste aanspreekpunt

Het 5-jarige zoontje Storm van Irene Mul (34) kampt al op jonge leeftijd met ernstige gezondheidsproblemen. Hij had een hartafwijking bij zijn geboorte en vecht nu tegen leukemie. “Toen ik net met Storm in het medische circuit belandde, wist ik niets over mogelijke hulp en ondersteuning. Of over persoonsgebonden budgetten. Inmiddels ben ik er echt in thuis, mede dankzij het CAK.”

“Via een stichting voor cliëntondersteuning kwam ik in contact met een Wmo-consulente in mijn gemeente. Zij kwam op bezoek om te kijken of ik recht had op thuiszorg. Later is ze nog een keer langs geweest om te beoordelen of Storm baat zou hebben bij een traplift. Ik kamp zelf ook met lichamelijke klachten en woon 3 hoog, dus ik was blij dat ik de indicaties inderdaad kreeg. Wel was ik benieuwd naar de kosten. De Wmo-consulent vertelde over de eigen bijdrage en daarna heb ik gelijk gebeld met het CAK.

Inmiddels ben ik helemaal thuis in de mogelijkheden voor hulp en ondersteuning vanuit de Wmo.

“Ik had al eerder contact met het CAK over de aanvraag van het persoonsgebonden budget van Storm. Ook nu viel weer op hoe servicegericht de organisatie is. Ik hoorde direct wat ik per 4 weken moest betalen als eigen bijdrage. Erg fijn, die snelheid en duidelijkheid.”

Tips die ik wil meegeven

  • 1Zit u in een moeilijke situatie en kunt u hulp vanuit de Wmo gebruiken? Laat u dan nooit afschrikken door het uitzoekwerk. Zorg voor een goed eerste aanspreekpunt, zoals een Wmo-consulent van de gemeente. Daarna wijst de rest zich vanzelf.
  • 2Veel mensen denken dat ze door een te laag inkomen de hulp en ondersteuning niet kunnen betalen. Maar juist voor mensen die het niet breed hebben, bieden veel gemeenten allerlei oplossingen. Informeer daarom vooral bij uw gemeente wat de mogelijkheden zijn.
  • 3Het is handig om ook lotgenoten te benaderen voor ervaringen en tips. Bijvoorbeeld via stichtingen of een online forum. Zo werd ik via het leukemieforum op het bestaan van een stichting voor cliëntondersteuning gewezen.
  • 4Heeft u ergens vragen over? Bijvoorbeeld over een aanvraag, eigen bijdrage of factuur? Bel dan altijd even met het CAK. Ik heb zelf gemerkt dat de medewerkers veel inhoudelijke kennis hebben en duidelijke antwoorden geven.
De website van het CAK maakt gebruik van cookies.
Wij kunnen u dan zo goed mogelijk helpen. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat wij onze website steeds kunnen verbeteren.
Uiteraard zorgen wij goed voor uw privacy