Brief van SVB over AOW en eigen bijdrage Wlz?
Betaalt u (misschien al een tijdje) een eigen bijdrage voor langdurige zorg? En heeft de SVB u nu laten weten dat zij de eigen bijdrage gaan inhouden op uw AOW? Dat kan kloppen.
U betaalt een eigen bijdrage voor langdurige zorg aan ons (CAK). Om die eigen bijdrage te bepalen, hebben wij gegevens van u nodig. Bijvoorbeeld of u AOW ontvangt. We vragen dit op bij de SVB. Als u inderdaad AOW ontvangt, dan vragen wij of de SVB de eigen bijdrage kan inhouden op uw AOW. U betaalt de eigen bijdrage dan via uw AOW.
Waarom betalen via AOW?
Het is de makkelijkste manier om de eigen bijdrage te betalen. U hoeft er zelf niets voor te doen en u ontvangt geen facturen meer van ons. Alleen als de SVB niet de hele eigen bijdrage kan inhouden op uw AOW, dan krijgt u een factuur van ons voor de rest. Die moet u dan zelf overmaken. Bijvoorbeeld via internetbankieren. Of via iDEAL in Mijn CAK.
Wat kan ik verwachten?
Als u gaat betalen via AOW, dan kunt u het volgende verwachten:
Brief van SVB
Een paar weken voordat u de eigen bijdrage voor het eerst gaat betalen via uw AOW, krijgt u een brief van de SVB. Daarin staat dat zij de eigen bijdrage gaan inhouden op uw AOW. En vanaf wanneer.
Eerste maand: misschien wel 2x eigen bijdrage
De eerste maand dat u de eigen bijdrage betaalt via de AOW is een overgangsmaand. U betaalt dan misschien wel 2x een eigen bijdrage:
- De eigen bijdrage voor deze overgangsmaand: die betaalt u via uw AOW. U ziet dit terug op de AOW-specificatie van de SVB. Let op: u ontvangt deze eerste maand dus minder AOW.
- De eigen bijdrage voor de afgelopen maand: die betaalt u nog aan ons (CAK). U heeft hiervoor eerder al een factuur van ons ontvangen. Als u betaalt via automatische incasso, dan wordt de eigen bijdrage op of rond de 20e afgeschreven van uw rekening.
Komt u hierdoor in financiële nood? Laat de automatische incasso dan terugstorten op uw rekening. Dat regelt u bij uw bank via internetbankieren: incasso terugboeken. Of neem contact op hierover met uw bank.
Tip
Laat u de incasso terugboeken? Vergeet de eigen bijdrage voor de afgelopen maand dan niet alsnog te betalen. Als dat niet in één keer lukt, dan kunt u een betalingsregeling met ons afspreken. Dat kan zodra de terugboeking zichtbaar is op uw rekening. Een betalingsregeling regelt u via Mijn CAK. Of neem contact met ons op.
Daarna: betalen via AOW
Na de overgangsmaand betaalt u de eigen bijdrage voortaan elke maand via uw AOW. U ontvangt geen facturen meer van ons. Alleen als de SVB niet de hele eigen bijdrage kan inhouden, dan krijgt u een factuur van ons voor de rest. Die moet u dan zelf overmaken. Bijvoorbeeld via internetbankieren of via iDEAL in Mijn CAK.
Meer informatie over betalen via AOW
Andere vragen die klanten ons vaak stellen:
Hoe werkt betalen via AOW?
U betaalt een eigen bijdrage voor langdurige zorg aan ons (CAK). Om die eigen bijdrage te bepalen, hebben wij gegevens van u nodig. Bijvoorbeeld of u AOW ontvangt. We vragen dit op bij de SVB. Als u inderdaad AOW ontvangt, dan vragen wij of de SVB de eigen bijdrage kan inhouden op uw AOW. U betaalt de eigen bijdrage dan via uw AOW.
Eigen bijdrage inhouden op mijn AOW, mag dat wel?
Ja, als wij dat vragen dan mag de SVB de eigen bijdrage inhouden op uw AOW. De SVB betaalt een uitkering namens de overheid. Het CAK int een eigen bijdrage namens de overheid. We combineren dit als dat mogelijk is.