Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Medicijnen mee op reis
    • Regeling betalingsachterstand zorgpremie
    • Regeling gemoedsbezwaarden
    • Regeling onverzekerden
    • Wet langdurige zorg (Wlz)
    • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
    • Zorgverzekering en buitenland
  • Over CAKOver CAK

    • Over ons
    • Verantwoording
    • CAK in het kort
    • Verschilmakers
    • Werken bij het CAK
    • Nieuwsberichten
    • Contact
    • Pers
    • NCP
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • English
  • Zoeken
Direct naar
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • English
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Zorgverzekering en buitenland ›
  3. Pensioen of uitkering ›
  4. Aanmelden bij het CAK ›
  5. Hoe meld ik me aan?
Zoeken

Hoe meld ik me aan?

Laatst gewijzigd op: 20 mei 2025

Aanmelden bij het CAK is eenvoudig. Op deze pagina leest u stap voor stap hoe het werkt en wat u daarna kunt verwachten.

Direct aanmelden

De voorwaarden

U meldt zich aan bij het CAK als u:

  • in een verdragsland woont of gaat wonen, én
  • een wettelijk pensioen of een wettelijke uitkering uit Nederland heeft, én,
  • niet meer werkt of een eigen bedrijf heeft.

Tip

Heeft u naast een pensioen of uitkering uit Nederland nog andere inkomsten? Bijvoorbeeld een pensioen uit een ander land of een deelinkomen? Meld u dan toch aan bij het CAK. Wij vragen dan advies aan de zorgverzekeraar in uw woonland. Die beslist dan hoe u zich moet verzekeren.

Aanmelden: zo werkt het

  1. Verzamel uw bewijsstukken. U heeft onder meer nodig:
    a. de toekenning van uw pensioen(en) of uitkering
    b. een specificatie of afschrift van de (maandelijkse) uitbetaling van uw pensioen(en) of uitkering.
  2. Ga naar Aanvraag CAK-verzekering in het buitenland.
  3. Beantwoord de controlevragen. U krijgt direct te zien of u in aanmerking komt voor een zorgverzekering via het CAK.
  4. Na de controlevragen kunt u zich direct bij ons aanmelden door het digitale formulier verder in te vullen. U kunt dit ook op een later tijdstip doen.

Tip

Ligt uw pensioen- of emigratiedatum in de toekomst? Dan kunt u zich al wel aanmelden, maar alleen als die datum niet verder dan 5 maanden in de toekomst ligt.

Wilt u liever een papieren formulier met pen invullen? Download dan het formulier Aanvraag CAK-verzekering in het buitenland (pdf, 117 kB). Let op: u krijgt dan geen controlevragen.

Wat kan ik daarna verwachten?

U krijgt binnen 4 weken een antwoord van ons. U kunt drie antwoorden verwachten:

Antwoord 1: Wij keuren uw aanvraag goed

  • U krijgt van ons een brief met een bevestiging van uw aanmelding, de datum waarop uw verzekering via het CAK ingaat en uitleg over de buitenlandregeling.
  • Bij deze brief zit een document. Dit heet een document S1 of 121 (afhankelijk van uw woonland). Hiermee kunt u zich inschrijven bij een aangewezen zorgverzekeraar in uw woonland. De naam van de zorgverzekeraar staat in de brief.

Tip

Woont u in het Verenigd Koninkrijk, Kaapverdië, Noord-Macedonië of Tunesië? Dan sturen wij dit document direct naar de zorgverzekeraar in uw woonland. Dit staat ook in de brief die u van ons krijgt. U krijgt dan vanzelf een oproep van de zorgverzekeraar.

  • U krijgt een zorgpas van de zorgverzekeraar en bent daarmee verzekerd in het land waar u woont.
  • Vanaf de dag dat uw verzekering via het CAK ingaat, laten wij elke maand een bedrag inhouden op uw pensioen(en) of uitkering. Dit heet een verdragsbijdrage. Hiermee betaalt u voor uw zorgverzekering. U hoeft hier zelf niets voor te doen.

Tip

Als de ingangsdatum van uw pensioen of uitkering of uw verhuizing in het verleden ligt, dan bent u meestal ook vanaf deze datum verzekerd. Wij kunnen dan uw verdragsbijdrage niet vanaf het begin inhouden op uw pensioen(en) of uitkering. De maanden die wij niet kunnen inhouden, betaalt u achteraf. Dit bedrag staat op uw jaarafrekening.

  • Woont u in een land uit de EU/EER, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland? Dan krijgt u van ons een Europese zorgpas (EHIC). Die sturen wij op zodra uw verzekering ingaat. Deze pas heeft u nodig voor zorg en/of medicijnen in Nederland en in andere Europese verdragslanden.

Antwoord 2: Wij hebben meer informatie van u nodig

Het kan zijn dat wij nog meer informatie nodig hebben om uw aanvraag te beoordelen. Het CAK neemt dan contact met u op. U krijgt van ons een brief of we mailen of bellen u.

Antwoord 3: Wij keuren uw aanvraag af

Als wij uw aanvraag afkeuren, dan heeft u geen recht op een zorgverzekering via het CAK. In de brief die u van ons krijgt, staat waarom. Bent u het niet eens met de afwijzing? Dan kunt u altijd bezwaar maken.

Meer informatie

  • Emigreren? Lees dan ook Ik ga verhuizen naar het buitenland
  • Bekijk hier per woonland de aangewezen zorgverzekeraars
  • Lees meer over de afpraken over zorgverzekeringen in de Europese verordening

Ook belangrijk

  • Hoe meld ik mijn gezinsleden aan?
  • Waarom moet ik me aanmelden?

youreurope

Uw feedback

Over ons

  • Over ons
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK
  • Nieuwsberichten

Contact

  • Bellen
  • E-mail
  • Schrijven
  • Klacht of bezwaar
  • X

Bezoekadres

Wilt u langskomen?
Wij staan u graag te woord.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Archief
logo-cak-white