Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Medicijnen mee op reis
    • Regeling betalingsachterstand zorgpremie
    • Regeling gemoedsbezwaarden
    • Regeling onverzekerden
    • Wet langdurige zorg (Wlz)
    • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
    • Zorgverzekering en buitenland
  • Over CAKOver CAK

    • Over ons
    • Verantwoording
    • CAK in het kort
    • Verschilmakers
    • Werken bij het CAK
    • Nieuwsberichten
    • Contact
    • Pers
    • NCP
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
Direct naar
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Over CAK ›
  3. Nieuwsberichten ›
  4. Wlz-proces verbeterd en versneld
Zoeken

Wlz-proces verbeterd en versneld

12 mei 2019

Met behulp van de gegevens die zorgkantoren aanleveren, vervaardigt het CAK beschikkingen en facturen voor Wlz-klanten. In 2018 zijn systemen, processen en werkprocedures bij het CAK zo aangepast dat een beschikking en een factuur bijna 50 dagen sneller bij klanten op de mat liggen. Naast sneller is het Wlz-proces ook beter geworden doordat zorgkantoren en het CAK één keer per twee maanden hun bestanden vergelijken.

Dankzij de aanpassingen ontvangt een nieuwe Wlz-klant zijn beschikking én factuur - vaak op hetzelfde moment - binnen een maand. Klanten zijn daarmee veel eerder op de hoogte van het bedrag dat ze moeten betalen. De versnelling voorkomt dat klanten een factuur krijgen waarop meerdere periodes in rekening worden gebracht. Zo worden hoge naheffingen zoveel mogelijk voorkomen.

Wlz procesDeze verbetering voor klanten is het resultaat van stevige aanpassingen in zowel systemen als processen en procedures. Naast aanpassingen in de eigen werkwijze wordt ook samengewerkt met partners om te kunnen versnellen. Met de Belastingdienst bijvoorbeeld worden gegevens wekelijks uitgewisseld. Voorheen was dat maandelijks.

Kwaliteitsslag door bestandsvergelijkingen

Het CAK en de zorgkantoren leggen tegenwoordig één keer in de twee maanden hun bestanden naast elkaar. Zitten er verschillen in, dan worden die eruit gehaald. Dit zorgt voor een forse kwaliteitsslag: het maakt het proces beter en sneller. Er wordt voorkomen dat er later fouten, handmatige aanpassingen en controles moeten plaatsvinden die vervolgens weer zouden kunnen leiden tot vertragingen voor klanten. Eén van de zorgkantoren waarmee het CAK samenwerkt is DSW. Zij hebben zoveel verbeteringen aangebracht dat bestandsvergelijkingen binnen een dag worden afgerond met slechts een paar kleine verschillen.

Een flinke stap vooruit

“Door de frequentere bestandsvergelijking met het CAK begrijpen we elkaars systemen veel beter en is onze samenwerking sterker geworden. Het zorgt ervoor dat de gegevens van onze klanten in één keer correct worden verwerkt en dat doorlooptijden worden verkort. Het betekent dus voor iedereen een flinke stap vooruit."

- Peter Erhardt (functioneel beheerder bij DSW).

Meer informatie over de activiteiten van het CAK? Ontdek ons jaarmagazine.




Over ons

  • Over ons
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK
  • Nieuwsberichten

Contact

  • Bellen
  • E-mail
  • Schrijven
  • Klacht of bezwaar
  • X

Bezoekadres

Wilt u langskomen?
Wij staan u graag te woord.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Archief
logo-cak-white