Over ons
Nederland kent goede sociale voorzieningen en goede zorg voor iedereen. Met de zorgvuldige uitvoering van onze wettelijke taken dragen wij hier trots een steentje aan bij.
Dat doen we met het innen van eigen bijdragen voor de Wmo en Wlz en het uitbetalen van ruim 27,5 miljard euro per jaar aan zorgaanbieders. Ook voeren we taken uit voor burgers die buiten ons zorgstelsel dreigen te vallen. Zodat mensen met een betalingsachterstand, onverzekerden, gemoedsbezwaarden, vreemdelingen en mensen in het buitenland toegang tot zorg houden.
Zo dragen wij met ons werk bij aan de betaalbaarheid en de toegankelijkheid van de zorg. Met zo’n 1.000 betrokken collega’s zetten wij ons hier iedere dag voor in.
Dienstverlening met de menselijke maat
Met ons werk zijn wij voor 1,5 miljoen burgers één van de gezichten van de overheid. Dit brengt een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee. Wij zorgen er elke dag voor dat we burgers en zorgaanbieders zo goed mogelijk helpen.
Iedere burger heeft recht heeft op dienstverlening met de menselijke maat. Dat is onze norm. Hiermee bedoelen we dienstverlening op een manier die op dat moment bij de situatie van de burger past. Iedereen kan met het CAK te maken krijgen.
Onze dienstverlening moet dan ook voor alle burgers toegankelijk zijn. Voor een groot deel van de mensen is dit snel en eenvoudig zaken kunnen regelen. Hebben burgers meer hulp nodig? Dan bieden wij dienstverlening op maat, met extra persoonlijke zorg en aandacht. En daar waar wij voelen dat de uitvoering van wet- en regelgeving voor burgers knelt, gaan we op zoek naar oplossingen. Waar nodig passen we maatwerk toe.
Onze kerntaken
Voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voeren wij de volgende wettelijke kerntaken uit:
- Vaststellen en innen van de eigen bijdrage op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz).
- Vaststellen en innen van de eigen bijdrage op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) voor de gemeenten.
- Verrichten van betalingen aan zorgaanbieders op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz).
- Legaliseren van verklaringen voor het meenemen van medicijnen naar het buitenland (Schengenverklaringen).
- Regelingen voor burgers die anders buiten het Nederlandse zorgstelsel vallen: de regeling wanbetalers, de regeling onverzekerden, de regeling gemoedsbezwaarden, de regeling onverzekerbare vreemdelingen.
- De Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden.
- De regeling Buitenland voor verdragsgerechtigden.
- Het Nationaal Contactpunt grensoverschrijdende zorg (NCP) valt onder het CAK. Het doel is om patiënten die zich binnen de Europese Unie willen laten behandelen, te informeren over de medische behandeling in een ander EU-land.
Onze taken in cijfers
Afbeelding in tekst
De titel van de afbeelding is Jaar in cijfers. De ondertitel: Het CAK draagt bij aan de betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg. De bedragen en getallen gaan over 2022.
Het CAK heeft drie kerntaken: Het innen van de eigen bijdrage Wmo en Wlz. Het uitvoeren van taken om zorg toegankelijke te houden voor burgers die buiten het zorgstel dreigen te vallen. En het uitbetalen van zorgaanbieders.
In 2022 hebben we 2,7 miljard aan eigen bijdragen en premies opgelegd. In 2021 was dat 2,6 miljard. In 2022 was dat 2,5 miljard.
Voor de regeling Wmo hebben we 136,5 miljoen euro opgelegd bij 654.184 burgers. Bij de regeling Wlz hebben we 2,1 miljard euro opgelegd bij 410.318 burgers.
Bij de regeling Wanbetalers hebben we 303 miljoen euro opgelegd bij 170.541 burgers. Bij de regeling Zorgverzekering en buitenland (verdragsgerechtigden) hebben we 143 miljoen euro opgelegd bij 100.191 burgers. Bij de regeling onverzekerden ging het om 16,5 miljoen bij 25.024 burgers. Bij gemoedsbezwaarden om 12,1 miljoen bij 3.779 huishoudens.
Onze bijdrage aan de betaalbaarheid van de zorg: 2,7 miljard. In 2022 betaalden we 2,7 miljard uit aan 3.998 zorgaanbieders. Daarnaast betaalden we voor 51,4 miljoen uit aan declaraties bij de regeling Onverzekerden en Onverzekerbare vreemdelingen. 69,8 miljoen aan declaraties betaalden we bij de Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden.
We verstuurden ongeveer 1 miljoen beschikkingen en 9 miljoen facturen bij de eigenbijdrageregelingen. We gaven 62.600 medicijnverklaringen uit. Voorden meer dan 850.000 telefoongesprekken en beantwoorden meer dan 2,3 miljoen e-mails.
We signaleren betalingsproblemen vroegtijdig en voorkomen oplopende schulden. Onder andere door het inhouden op uitkering en automatische incasso's. We delen gegevens over betalingsachterstanden met gemeenten. En werken samen met andere overheden om tot één betalingsregeling voor de burger te komen.