Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Ondersteuning vanuit de Wmo
    • Zorg vanuit de Wlz
    • Medicijnen mee op reis
    • Zorgverzekering en buitenland
    • Regeling gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden
    • Regeling voor gezinsleden van werknemers
    • EHIC
    • Regeling gemoedsbezwaarden
    • Regeling wanbetalers
    • Regeling onverzekerden
  • Over CAKOver CAK

    • Over ons
    • Verantwoording
    • Werken bij het CAK
    • Nieuwsberichten
    • Contact
    • Pers
    • NCP
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
Direct naar
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Over CAK ›
  3. Verantwoording ›
  4. Maatschappelijk verantwoord ondernemen ›
  5. Mens en samenleving
Zoeken

Mens en samenleving


Iedereen moet kunnen meedoen aan de samenleving. Hiervoor is begrijpelijke en toegankelijke dienstverlening nodig voor iedere burger in Nederland. Om dit te realiseren, besteedt het CAK extra zorg en aandacht aan mensen in kwetsbare situaties.

Digitale inclusie

In deelnemende bibliotheken helpt het Informatiepunt Digitale Overheid mensen die minder digitaal vaardig zijn hun weg te vinden op het internet. Het CAK werkt hiervoor samen met acht andere publieke dienstverleners en de Koninklijke Bibliotheek (KB).

Via het Informatiepunt kunnen mensen digicursussen volgen en hulp krijgen bij vragen over zorg, huurtoeslag, DigiD en meer. In 2019 zijn vijftien bibliotheken verspreid over het land gestart met als doel een landelijk dekkend netwerk van Informatiepunten in de komende twee jaar.

Schuldpreventie

Bij het CAK is schuldpreventie en oplossing een belangrijk thema. Door mensen met een betalingsachterstand te bellen en pro-actief een betalingsregeling aan te bieden, draagt het CAK bij aan het voorkomen en oplossen van schuldenproblematiek in Nederland.

Een aantal voorbeelden:

  • Sinds juli 2017 heeft het CAK met meer dan 200 gemeenten gegevens uitgewisseld over klanten uit de regeling wanbetalers. Hierdoor krijgen gemeenten beter zicht op hun inwoners met problematische schulden en kunnen zij gerichter hulp bieden.
  • Het CAK heeft tijdens een succesvolle pilot gezamenlijke dienstverlening op locatie (GDL) in 2019 nauw samengewerkt met UWV, SVB, Juridisch Loket en DUO om mensen in kwetsbare situaties persoonlijk te ondersteunen. Hierbij werd wekelijks in vijf gemeenten op het stadhuis een loket bemand met als doel de burger aan één loket, als één overheid verder te helpen. In 2020 is de pilot verder uitgebreid naar meer gemeenten.
  • Het CAK is in 2018 als eerste overheidsorganisatie live gegaan met de Blauwe Knop. Hiermee kunnen Wmo en Wlz-klanten een overzicht downloaden van hun openstaande facturen bij het CAK. De Blauwe Knop maakt het mogelijk om data van verschillende overheidswebsites veilig te downloaden, zodat de klant snel en makkelijk overzicht krijgt in zijn financiële situatie.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • Mens en samenleving
  • Op het werk
  • Natuur en omgeving

Over ons

  • Over ons
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK
  • Nieuwsberichten

Contact

  • Bellen
  • E-mail
  • Schrijven
  • Twitter
  • Klacht of bezwaar

Bezoekadres

Wilt u langskomen?
Wij staan u graag te woord.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheidsverklaring
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Uninsured
  • Archief
logo-cak-white