Betalen en de factuur

Betalen

Elke regeling heeft een eigen rekeningnummer.

Lees meer over rekeningnummers

U kunt de factuur voor uw eigen bijdrage automatisch laten afschrijven of zelf overmaken via internetbankieren.

Ontvangt u zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) of beschermd wonen? Dan kunnen wij de eigen bijdrage ook inhouden op uw uitkering of pensioen.

Let op

Heeft u hulp of ondersteuning vanuit de Wmo? Dan ontvangt u vanaf 1 januari 2020 geen acceptgiro meer bij de factuur. U kunt de eigen bijdrage automatisch laten afschrijven of zelf overmaken via internetbankieren.

Lees meer over factuur betalen

Er zijn verschillende redenen waarom wij een betaling terugstorten. Misschien heeft u niet de juiste betaalgegevens gebruikt. Of misschien stond er (nog) geen bedrag open.

Kies uw regeling en controleer of alles goed is gegaan:

Lees meer over terugstorting per regeling

Dat kan verschillende redenen hebben. De betaling is bijvoorbeeld niet met de juiste gegevens overgemaakt. Of misschien bent u een betaling vergeten. Het kan iedereen gebeuren.

Wij sturen u een herinnering. Daarin vragen wij u om de factuur zo snel mogelijk te betalen. In elk geval binnen de termijn die op de herinnering staat.

Reageert u niet op herinneringen? Dan zetten wij ons incassobureau in. Dit incassobureau brengt u extra kosten in rekening.

Lees meer over onze incassobureaus

Kunt u of wilt u een factuur niet meteen betalen? Dan kunt u soms uitstel van betaling aanvragen. Dat kan bijvoorbeeld als u denkt dat de factuur niet klopt. Of als u wacht op een antwoord op uw aanvraag van een aanpassing.

Wilt u uitstel van betaling? Neem dan altijd contact met ons op. Wij controleren dan of u in aanmerking komt.

Zit u in een traject voor schuldhulpverlening of schuldsanering? Dan sluiten wij een betalingsregeling met u af voor het bedrag dat u nog moet betalen. Heeft u hier vragen over? Neem dan contact met ons op.

Let op: de facturen die u tijdens de schuldhulpverlening van ons ontvangt, moet u wel meteen betalen. Zo voorkomt u nieuwe schulden.

Factuur

Het kan even duren voordat u een factuur voor uw eigen bijdrage Wet langdurige zorg of Wet maatschappelijke ondersteuning ontvangt. Heeft u na 2 maanden nog steeds geen beschikking of factuur ontvangen? Neem dan contact met ons op. Wij zoeken dan voor u uit of er iets mis is gegaan.

U kunt op de volgende manieren contact met ons opnemen:   

Uw zorgaanbieder of gemeente geeft een wijziging van uw zorg of ondersteuning direct aan ons door.

Staan er onverhoopt toch onjuiste gegevens op uw beschikking of factuur? Dan kunt u aan ons de onjuiste zorggevens doorgeven.

Uw zorgaanbieder geeft aan ons door welke zorg of ondersteuning u heeft ontvangen. Wij kunnen u pas een factuur sturen als wij deze gegevens hebben ontvangen.

Soms geeft een zorgaanbieder de gegevens later door. Of ontvangen wij in één keer de gegevens over meerdere maanden. In dat geval ontvangt u een factuur van meerdere maanden.

Wij streven er natuurlijk naar om elke maand een aparte factuur te sturen.

Tip:

Kunt u een factuur niet in één keer betalen? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen.

Lager inkomen

We berekenen uw eigen bijdrage met uw inkomen en eventuele vermogen van 2 jaar geleden. Is uw inkomen nu veel lager geworden? Dan kunt u een aanpassing van uw eigen bijdrage aanvragen. We berekenen uw eigen bijdrage dan opnieuw. Hiervoor gebruiken we uw inkomen en vermogen van dit jaar. Meestal wordt de eigen bijdrage dan lager.

Let op

Gaat het om de eigen bijdrage voor de Wmo? Dan is een aanpassing van de eigen bijdrage alleen mogelijk als u in een gemeente woont met minimabeleid. Lees meer over de voorwaarden.

  1. Bekijk of u voldoet aan de voorwaarden voor een aanpassing. 
  2. Zo ja, vraag een aanpassing van de eigen bijdrage aan, bijvoorbeeld voor 2022. Dat kan tot 1 mei 2023.
  3. Wij controleren of u voldoet aan de voorwaarden.
    • Zo ja, dan berekenen wij uw eigen bijdrage (voorlopig) opnieuw met uw verwachte inkomen en vermogen over 2022.
      • U krijgt een brief (beschikking) met uw aangepaste eigen bijdrage.
      • U krijgt ook een correctiefactuur. Als u te veel eigen bijdrage heeft betaald, dan krijgt u dat terug.
    • Voldoet u niet aan de voorwaarden? Dan wijzen wij uw aanvraag af.
  4. In 2024 stelt de Belastingdienst uw inkomen en vermogen over 2022 vast. Met deze gegevens berekenen wij uw eigen bijdrage voor 2022 definitief.
    • U krijgt een brief (beschikking) met de definitieve eigen bijdrage voor 2022.
    • U krijgt ook een definitieve (correctie)factuur voor 2022. Als u te veel eigen bijdrage heeft betaald, dan krijgt u dat terug. 
    • Heeft u te weinig eigen bijdrage betaald? Dan moet u het verschil nog betalen.

Lees meer over een aanpassing van de eigen bijdrage na overlijden

Er zijn verschillende mogelijkheden. U kunt ons bijvoorbeeld vragen om uw eigen bijdrage aan te passen. Of u kunt een betalingsregeling aanvragen.

Lees meer over de mogelijkheden

Is uw inkomen niet hoger dan zak-en kleedgeldniveau? Dan hoeft u meestal geen eigen bijdrage te betalen voor de Wet langdurige zorg (Wlz) of beschermd wonen. Dat noemen we een vrijstelling. We zetten uw eigen bijdrage dan op € 0. Bekijk de voorwaarden voor een vrijstelling

Lees meer over vrijstelling eigen bijdrage

Als u de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, ontvangt u uw AOW-pensioen. En eventueel een aanvullend pensioen. Wilt u weten of uw eigen bijdrage dan wijzigt?

Lees meer over pensioengerechtigde leeftijd en eigen bijdrage

Waar zoekt u naar?

Tip: vul één of twee woorden in voor het beste resultaat.

De website van het CAK maakt gebruik van cookies.


Wij kunnen u dan zo goed mogelijk helpen. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat wij onze website steeds kunnen verbeteren.
Uiteraard zorgen wij goed voor uw privacy.