Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Medicijnen mee op reis
    • Regeling betalingsachterstand zorgpremie
    • Regeling gemoedsbezwaarden
    • Regeling onverzekerden
    • Wet langdurige zorg (Wlz)
    • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
    • Zorgverzekering en buitenland
  • Over CAKOver CAK

    • Over ons
    • Verantwoording
    • CAK in het kort
    • Verschilmakers
    • Werken bij het CAK
    • Nieuwsberichten
    • Contact
    • Pers
    • NCP
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
Direct naar
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Veelgestelde vragen ›
  3. Betalen en de factuur
Zoeken

Betalen en de factuur


Betalen

Wat is het rekeningnummer van het CAK?

Elke regeling heeft een eigen rekeningnummer.

Lees meer over rekeningnummers

Op welke manier kan ik de factuur voor mijn eigen bijdrage betalen?

U kunt de factuur voor uw eigen bijdrage automatisch laten afschrijven of zelf overmaken via internetbankieren.

Ontvangt u zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) of beschermd wonen? Dan kunnen wij de eigen bijdrage ook inhouden op uw uitkering of pensioen.

Lees meer over factuur betalen

Waarom is mijn betaling aan het CAK teruggestort?

Er zijn verschillende redenen waarom wij een betaling terugstorten. Misschien heeft u niet de juiste betaalgegevens gebruikt. Of misschien stond er (nog) geen bedrag open.

Kies uw regeling en controleer of alles goed is gegaan:

Lees meer over terugstorting per regeling

Waarom heb ik een betaalverzoek, herinnering of aanmaning ontvangen?

Dat kan verschillende redenen hebben. De betaling is bijvoorbeeld niet met de juiste gegevens overgemaakt. Of misschien bent u een betaling vergeten. Het kan iedereen gebeuren.

Wij sturen u een herinnering. Daarin vragen wij u om de factuur zo snel mogelijk te betalen. In elk geval binnen de termijn die op de herinnering staat.

Reageert u niet op herinneringen? Dan zetten wij ons incassobureau in. Dit incassobureau brengt u extra kosten in rekening.

Lees meer over onze incassobureaus

Wanneer kan ik uitstel van betaling aanvragen?

Kunt u of wilt u een factuur niet meteen betalen? Dan kunt u soms uitstel van betaling aanvragen. Dat kan bijvoorbeeld als u denkt dat de factuur niet klopt. Of als u wacht op een antwoord op uw aanvraag van een aanpassing.

Wilt u uitstel van betaling? Neem dan altijd contact met ons op. Wij controleren dan of u in aanmerking komt.

Ik zit in de schuldhulpverlening. Wat betekent dit voor de eigen bijdrage?

Zit u in een traject voor schuldhulpverlening of schuldsanering? Dan sluiten wij een betalingsregeling met u af voor het bedrag dat u nog moet betalen. Heeft u hier vragen over? Neem dan contact met ons op.

Let op: de facturen die u tijdens de schuldhulpverlening van ons ontvangt, moet u wel meteen betalen. Zo voorkomt u nieuwe schulden.

Factuur

Ik heb nog geen factuur ontvangen voor mijn zorg of ondersteuning? Wat moet ik doen?

Het kan even duren voordat u een factuur voor uw eigen bijdrage Wet langdurige zorg of Wet maatschappelijke ondersteuning ontvangt. Heeft u na 2 maanden nog steeds geen beschikking of factuur ontvangen? Neem dan contact met ons op. Wij zoeken dan voor u uit of er iets mis is gegaan.

U kunt op de volgende manieren contact met ons opnemen:

  • Een bericht sturen via het contactformulier.
  • Telefonisch via ons gratis informatienummer. Houd uw burgerservicenummer (BSN) bij de hand. Alleen dan kunnen wij u helpen.

De zorg op de factuur is niet juist. Wat kan ik doen?

Uw zorgaanbieder of gemeente geeft een wijziging van uw zorg of ondersteuning direct aan ons door.

Staan er onverhoopt toch onjuiste gegevens op uw beschikking of factuur? Dan kunt u aan ons de onjuiste zorggegevens doorgeven.

Waarom staan er meerdere maanden op de factuur?

Uw zorgaanbieder geeft aan ons door welke zorg of ondersteuning u heeft ontvangen. Wij kunnen u pas een factuur sturen als wij deze gegevens hebben ontvangen.

Soms geeft een zorgaanbieder de gegevens later door. Of ontvangen wij in één keer de gegevens over meerdere maanden. In dat geval ontvangt u een factuur van meerdere maanden.

Wij streven er natuurlijk naar om elke maand een aparte factuur te sturen.

Tip

Kunt u een factuur niet in één keer betalen? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen.

Lager inkomen

Mijn inkomen is de afgelopen 2 jaar gedaald. Kan mijn eigen bijdrage aangepast worden?

We berekenen uw eigen bijdrage met uw inkomen en eventuele vermogen van 2 jaar geleden. Is uw inkomen nu veel lager geworden? Dan kunt u een aanpassing van uw eigen bijdrage aanvragen. We berekenen uw eigen bijdrage dan opnieuw. Hiervoor gebruiken we uw inkomen en vermogen van dit jaar. Meestal wordt de eigen bijdrage dan lager.

Let op

Gaat het om de eigen bijdrage voor de Wmo? Dan is een aanpassing van de eigen bijdrage alleen mogelijk als u in een gemeente woont met minimabeleid. Lees meer over de voorwaarden.

Hoe werkt een aanpassing van de eigen bijdrage?

  1. Bekijk of u voldoet aan de voorwaarden voor een aanpassing.
  2. Zo ja, vraag een aanpassing van de eigen bijdrage aan, bijvoorbeeld voor 2025. Dat kan tot 1 mei 2026.
  3. Wij controleren of u voldoet aan de voorwaarden.
    • Zo ja, dan berekenen wij uw eigen bijdrage (voorlopig) opnieuw met uw verwachte inkomen en vermogen over 2025.
      • U krijgt een brief (beschikking) met uw aangepaste eigen bijdrage.
      • U krijgt ook een correctiefactuur. Als u te veel eigen bijdrage heeft betaald, dan krijgt u dat terug.
    • Voldoet u niet aan de voorwaarden? Dan wijzen wij uw aanvraag af.​
  4. In 2027 stelt de Belastingdienst uw inkomen en vermogen over 2025 vast. Met deze gegevens berekenen wij uw eigen bijdrage voor 2025 definitief.
    • U krijgt een brief (beschikking) met de definitieve eigen bijdrage voor 2025.
    • U krijgt ook een definitieve (correctie)factuur voor 2025. Als u te veel eigen bijdrage heeft betaald, dan krijgt u dat terug.
    • Heeft u te weinig eigen bijdrage betaald? Dan moet u het verschil nog betalen.
​

Tip

Heeft u spaargeld of beleggingen? Dan berekenen wij uw inkomen uit sparen en beleggen (box 3) volgens de nieuwe methode van de Belastingdienst.

Meer weten hierover? Op www.belastingdienst.nl/box3 ziet u hoe dit werkt.

Lees meer over een aanpassing van de eigen bijdrage na overlijden

Ik heb moeite om de eigen bijdrage te betalen. Wat kan ik doen?

Er zijn verschillende mogelijkheden. U kunt ons bijvoorbeeld vragen om uw eigen bijdrage aan te passen. Of u kunt een betalingsregeling aanvragen.

Lees meer over de mogelijkheden

Ik heb een bijstandsuitkering of heel laag inkomen. Wat nu?

Is uw inkomen niet hoger dan zak-en kleedgeldniveau? Dan hoeft u meestal geen eigen bijdrage te betalen voor de Wet langdurige zorg (Wlz) of beschermd wonen. Dat noemen we een vrijstelling. We zetten uw eigen bijdrage dan op € 0. Bekijk de voorwaarden voor een vrijstelling.

Hulp bij (beginnende) schulden

Heeft u moeite met betalen en hier hulp bij nodig? Neem dan altijd contact met ons op. Wij zoeken samen met u naar een oplossing. Bekijk hoe u (beginnende) schulden kunt aanpakken, voorkomen en zorgen dat deze niet hoger worden.

Ik ga met pensioen. Wat betekent dit voor mijn eigen bijdrage?

Als u de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, dan ontvangt u uw AOW. En eventueel een aanvullend pensioen. Wilt u weten of uw eigen bijdrage dan wijzigt?

Met onze Eigen bijdrage rekenhulp berekent u snel en eenvoudig de eigen bijdrage die u vanaf de pensioengerechtigde leeftijd betaalt.

Tips bij het invullen van de rekenhulp

Houd bij het invullen van uw gegevens rekening met het volgende:

Uw inkomen
  • Weet u precies hoeveel AOW, aanvullend pensioen en eventueel andere inkomsten u vanaf uw pensioengerechtigde leeftijd ontvangt? Vul dit bedrag dan als uw inkomen in.
  • Weet u dit nog niet? Maak dan een inschatting van uw inkomen.

Tip

Op www.mijnpensioenoverzicht.nl kunt u zien hoeveel pensioen u krijgt als u de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.
Vraag een aanpassing van de eigen bijdrage aan

Blijkt uit uw berekening met de rekenhulp dat uw inkomen (veel) lager wordt? Dan kunt u ons vragen om uw eigen bijdrage aan te passen. Dat kunt u doen, zodra u de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt.

Zelf online regelen

  • Aanpassing van de eigen bijdrage aanvragen
  • Automatisch betalen
  • Betalingsregeling aanvragen
  • Nog geen factuur ontvangen
  • Openstaand saldo bekijken
  • Rekeningnummer wijzigen of doorgeven

Over ons

  • Over ons
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK
  • Nieuwsberichten

Contact

  • Bellen
  • E-mail
  • Schrijven
  • Klacht of bezwaar
  • X

Bezoekadres

Wilt u langskomen?
Wij staan u graag te woord.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Archief
logo-cak-white