Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Ondersteuning vanuit de Wmo
    • Zorg vanuit de Wlz
    • Medicijnen mee op reis
    • Zorgverzekering en buitenland
    • Regeling gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden
    • Regeling voor gezinsleden van werknemers
    • EHIC
    • Regeling gemoedsbezwaarden
    • Regeling wanbetalers
    • Regeling onverzekerden
  • Over CAKOver CAK

    • Over ons
    • Verantwoording
    • Werken bij het CAK
    • Nieuwsberichten
    • Contact
    • Pers
    • NCP
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
Direct naar
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Regeling gemoedsbezwaarden ›
  3. Vergoeding zorgkosten
Zoeken

Vergoeding zorgkosten


Hoe kan ik kosten voor medische zorg declareren?

U kunt alleen declareren met uw declaratieformulier

U kunt bij ons een declaratie indienen met het declaratieformulier en de originele zorgnota's. Klopt de nota? En valt de zorg binnen het basispakket van de Zorgverzekeringswet? Dan keren we de vergoeding aan u uit. Als u genoeg saldo heeft dan betalen we het hele bedrag. En soms betalen we een deel van het bedrag uit: maximaal tot de hoogte van uw rekeningsaldo. Wij betalen het restbedrag dan aan u uit, wanneer u weer saldo heeft.

Wij vergoeden alleen zorg uit het basispakket

​Wij controleren of de zorg die u gehad heeft in aanmerking komt voor vergoeding. We kijken of het om verzekerde zorg gaat, dus zorg uit het basispakket. Zorg die niet in het basispakket zit vergoeden wij niet.

Stuur het formulier met uw handtekening naar ons op, via de post

Vul het declaratieformulier helemaal in en zet uw handtekening. Stuur daarna het formulier met uw originele zorgnota’s naar:

CAK
Antwoordnummer 91037
2509 VC DEN HAAG

Eon postzegel is niet nodig. Vergeet niet de originele nota's mee te sturen. Anders kunnen wij uw declaratie niet verwerken.

Lees ook: Hoe kom ik aan een declaratieformulier?

Let p

Wij verwerken alleen declaraties met een handtekening van de gemoedsbezwaarde. Ondertekent iemand anders de declaratie? Dan hebben wij ook een ondertekende machtiging nodig van degene namens wie gedeclareerd wordt. Zonder machtiging vergoeden wij geen declaraties.

Kan ik meerdere keren per jaar declaraties indienen?

Ja, u kunt meerdere keren per jaar een declaratie bij ons indienen. Als u veel nota’s heeft, is dit zelfs aan te raden. Zolang u maar het ondertekende declaratieformulier en de originele nota('s) opstuurt. Op deze manier kunnen wij uw declaratie sneller verwerken.

Declareert u zorgnota's van meerdere gezinsleden?

Dan heeft u maar één declaratieformulier nodig. Dit formulier kunt u gebruiken voor alle leden van het huishouden.

Heeft u een nieuw zaaknummer gekregen?

Bent u een eigen huishouden begonnen met een nieuw zaaknummer? Maar heeft u kosten gemaakt toen u gemoedsbezwaarde was in het vorige huishouden? Dan kunt u deze kosten alleen declareren met het eigen declaratieformulier van het vorige huishouden. De vergoedingen komen ook ten laste van het rekeningsaldo van dat huishouden.

Uw declaratie moet binnen 2 kalenderjaren na de zorgdatum bij ons binnen zijn

Voorbeeld: u heeft een zorgnota met behandeldatum (dus niet de factuurdatum) 1 juni 2020. Deze moet vóór 31 december 2022 in ons bezit zijn.

Hoe kom ik aan een declaratieformulier?

Wij versturen alleen declaratieformulieren op naam. U krijgt van ons bij de welkomstbrief een declaratieformulier. Dit sturen wij toe zodra de Sociale Verzekeringsbank u bij ons heeft aangemeld. Dat formulier staat op naam van de oudste gemoedsbezwaarde binnen uw huishouden. Alleen met dit formulier kunt u (of één van uw gemoedsbezwaarde gezinsleden) vergoeding van kosten voor medische zorg aanvragen.

Hoe kom ik aan een nieuw declaratieformulier?

Die krijgt u nadat u ons een declaratie heeft gestuurd. Bij de betaalbrief ontvangt u automatisch een nieuw declaratieformulier.

Heeft u eerder een declaratieformulier nodig?

U kunt een nieuw declaratieformulier aanvragen via ons contactformulier. Doe dit onder vermelding van het zaaknummer van uw huishouden. U kunt het ook per telefoon aanvragen.

Lees ook: Hoe kan ik kosten voor medische zorg declareren?

Heeft u te veel zorgkosten in een jaar?

Wij vergoeden uw kosten tot het maximum van uw saldo. Het restant van uw zorgkosten noemen we ‘overloop’. Dit hevelen wij over naar het volgende jaar. Zodra u weer een positief saldo heeft, betalen wij de rest van de vergoeding aan u uit. U hoeft daar niet om te vragen. Wij doen dat automatisch.

Wilt u de kosten niet overhevelen naar het volgende jaar? Dan moet u dat aan ons melden. Dat kan alleen per brief:

CAK
Antwoordnummer 91037
2509 VC DEN HAAG

Welke kosten kan ik declareren?

U kunt kosten declareren voor medische zorg. Dit kan alleen als die medische zorg in het basispakket van de Zorgverzekeringswet zit. Die zorg had u dus ook gekregen als u verzekerd was geweest. Zit uw behandeling niet in het basispakket? Dan vergoeden wij die kosten niet.

Moet een patiënt volgens de Zorgverzekeringswet een eigen bijdrage betalen? Dan moet u die ook zelf betalen. De eigen bijdrage kunt u dus niet bij ons declareren.

De volgende soorten zorg zitten over het algemeen niet in het basispakket:

  • algemene mondzorg voor patiënten van 18 jaar en ouder
  • orthodontische hulp
  • homeopatische hulp
  • acupunctuur
  • osteopathie

De nota’s van deze zorg kunt u dan ook niet bij ons declareren.

Hoe weet ik wat jullie aan mij vergoeden?

Wij beoordelen uw declaratie. We kijken of het om verzekerde zorg gaat, dus om zorg uit het basispakket. Klopt de nota en valt de omschrijving binnen de Zorgverzekeringswet? Dan vergoeden wij de declaratie. Soms helemaal: als uw rekeningsaldo dat toelaat. Soms voor een deel: maximaal tot de hoogte van uw rekeningsaldo. Is het geen verzekerde zorg? Dan wijzen wij uw declaratie af.

Heeft u recht op vergoeding?

Als u recht heeft op vergoeding van zorgkosten, sturen wij u een betaalbrief. Daarin staat voor welke zorg u een vergoeding krijgt. Ook leest u welk saldo overblijft na aftrek van die vergoedingen.

Wijzen wij uw declaratie af?

Dan sturen wij u daarover bericht. U kunt tegen dit besluit bezwaar maken.

Betalen jullie direct aan de zorgaanbieder?

Nee, wij maken het bedrag van de vergoeding altijd op uw eigen bankrekening over. Wij betalen dus niet direct aan uw zorgaanbieder. U moet eerst zelf de betaling aan uw zorgaanbieder overmaken.

Wanneer verwerkt het CAK mijn declaratie?

Wij verwerken uw declaratie binnen maximaal 10 maanden. Die periode gaat in nadat u uw declaratie heeft ingediend.

Waar moet ik op letten bij het declareren?

Declareer uw zorgnota's zoveel mogelijk in het jaar dat u de zorg heeft ontvangen.

Tot wanneer kunt u uw declaratie indienen? Dit kan tot uiterlijk 2 hele kalenderjaren nadat u de zorg heeft ontvangen. Heeft u bijvoorbeeld zorg gekregen in mei 2021? Dan mag u deze tot en met 31 december 2023 declareren. Daarna heeft u geen recht meer op vergoeding.

Lees verder over vermelden zaaknummer en declareren ziekenhuisnota's

Kan ik de medische zorgkosten van iemand die is overleden nog vergoed krijgen?

Declareren zorgnota's voor een overleden gezinslid

U kunt de nota’s van uw overleden gezinslid bij ons indienen. Dat moet u wel doen tot uiterlijk 2 hele kalenderjaren volgend op het jaar waarin het overleden gezinslid de zorg heeft ontvangen. Hiervoor gebruikt u het declaratieformulier van uw huishouden.

Vormde de overledene een eigen huishouden?

Dan kunt u als erven de nota’s bij ons indienen. U kunt dan bij ons een declaratieformulier aanvragen.

Hoe dient u de declaratie in en waar moet u op letten?

U heeft tot 1 juli van het jaar na overlijden de tijd om de nota’s bij ons in te dienen. U kunt hiervoor bij het CAK een declaratieformulier aanvragen. Zorg ervoor dat het declaratieformulier met de originele nota’s vóór deze datum bij het CAK binnen is.

Om de declaratie te kunnen verwerken hebben wij de volgende gegevens nodig:

  • Een kopie van de Verklaring van erfrecht.
  • Een kopie van de jaaropgave (van het jaar van overlijden) van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de jaaropgaven van eventueel andere pensioeninkomsten.
  • Naam van de contactpersoon en het correspondentieadres
  • Het bankrekeningnummer en de juiste tenaamstelling.

Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op. Wij leggen uit wat er mogelijk is en wat er verder gaat gebeuren. Wij helpen u graag.

Heb ik recht op Wlz-zorg?

Ja, dat heeft u. Om daarvoor in aanmerking te kunnen komen, moet u zich bij een zorgverzekeraar laten registreren voor Wlz-zorg. Dit is géén verzekering, maar een registratie voor Wlz-zorg. U ontvangt van de zorgverzekeraar een bewijs van registratie.

Bekijk het overzicht van Nederlandse zorgverzekeraars die de Zorgverzekeringswet uitvoeren.

Wlz-indicatie aanvragen bij het CIZ

Als u Wlz-zorg nodig heeft vraagt u bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) een Wlz-indicatie aan. Het CIZ beoordeelt of u voldoet aan de voorwaarden. Is dit het geval? Dan ontvangt u een Wlz-indicatie. Dit is een besluit waarin staat dat u recht heeft op zorg van de Wet langdurige zorg (Wlz). Op deze website van het CIZ vindt u meer informatie.

Zonder u te laten registeren bij een zorgverzekeraar en CIZ indicatie kunt geen aanspraak doen op Wlz-zorg.


Zelf online regelen

Contactformulier

Over ons

  • Over ons
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK
  • Nieuwsberichten

Contact

  • Bellen
  • E-mail
  • Schrijven
  • Twitter
  • Klacht of bezwaar

Bezoekadres

Wilt u langskomen?
Wij staan u graag te woord.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheidsverklaring
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Uninsured
  • Archief
logo-cak-white