Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Ondersteuning vanuit de Wmo
    • Zorg vanuit de Wlz
    • Medicijnen mee op reis
    • Zorgverzekering en buitenland
    • Regeling gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden
    • Regeling voor gezinsleden van werknemers
    • EHIC
    • Regeling gemoedsbezwaarden
    • Regeling wanbetalers
    • Regeling onverzekerden
  • Over CAKOver CAK

    • Over ons
    • Verantwoording
    • Werken bij het CAK
    • Nieuwsberichten
    • Contact
    • Pers
    • NCP
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
Direct naar
  • Zakelijk
  • Mijn CAK
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Regeling wanbetalers
Zoeken

Regeling wanbetalers


Betaalt u 6 maanden of langer voor uw zorgverzekering geen premie? Dan meldt uw zorgverzekeraar u bij ons aan voor de regeling wanbetalers.

  • Ik ben aangemeld
  • Premie betalen via loon of uitkering
  • Premie betalen via betaalverzoeken CJIB
  • Afmelding
  • Wijzigingen doorgeven


Heeft u een brief gehad dat u zorgpremie moet inhouden? Kijk dan op onze zakelijke website.

Nieuws

Nieuws: zorgpremie in 2023

Elk jaar stelt de minister minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de premie van de regeling wanbetalers opnieuw vast. In december ontvangt u een brief over de nieuwe premie.

Vanaf 1 januari 2023 is onze zorgpremie € 165,70 per maand (€ 152,20 in 2022). Betaalt u 6 maanden of langer geen premie voor uw zorgverzekering? Dan mag uw zorgverzekeraar u aanmelden bij het CAK. U betaalt dan uw zorgpremie aan ons, in plaats van aan uw zorgverzekeraar. Deze premie is hoger dan de normale zorgpremie.

Waarom wordt de premie hoger?

Net als de normale zorgpremie van zorgverzekeraars stijgt elk jaar in januari ook de zorgpremie die u aan ons betaalt. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport bepaalt jaarlijks hoe hoog deze premie is.

Hoe kom ik van jullie hogere premie af?

Wanneer uw zorgverzekeraar u afmeldt, betaalt u weer de normale zorgpremie. Dit gebeurt als u een betalingsregeling afsluit met uw zorgverzekeraar. Neem daarvoor contact op met uw zorgverzekeraar.

Heeft u hulp nodig om meer grip op uw geld te krijgen? Kijk op www.geldfit.nl voor gratis tips en advies hoe u schulden aanpakt.

Meer informatie over de regeling.

Meer weten over de premie voor onverzekerden? Lees ons algemene nieuwsbericht.

Gedupeerden toeslagenaffaire

Nieuwsbericht: gedupeerden toeslagenaffaire

Gedupeerden van de toeslagenaffaire hoeven schulden die ze hebben bij overheidsinstanties niet meer te betalen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Van Huffelen van Financiën bekendgemaakt. Het CAK geeft hier ook gehoor aan.

De Belastingdienst geeft aan het CAK door wie gedupeerde is. Zodra wij uw gegevens ontvangen, nemen wij contact met u op.

Bent u gedupeerde van de toeslagenaffaire en heeft u bij de regeling wanbetalers een bedrag openstaan? Of ontvangt u bericht van ons? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag.

Kijk voor veelgestelde vragen over de kinderopvangtoeslagaffaire bij Vragen en antwoorden.

Tip

Nog niet bekend bij de Belastingdienst als gedupeerde?​ Meld u zich dan bij het Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Zij hebben uw gegevens nodig om uw aanmelding volledig te maken.

Heeft u snel hulp nodig? Omdat u bijvoorbeeld uit uw huis dreigt te worden gezet? Lees dan op de website van de Belastingdienst wat u kunt doen.

Vragen en antwoorden

Bent u gedupeerde van de kinderopvangtoeslagaffaire? En betaalt u een hogere premie omdat u in de regeling wanbetalers zit? Dan geven we graag antwoord op mogelijke vragen die u heeft. Deze pagina krijgt regelmatig een update.

Lees meer over vragen en antwoorden

Ik ben aangemeld

Video: De regeling Wanbetalers. Zo werkt het.

youtube

Bekijk de video: De regeling wanbetalers. Zo werkt het. (YouTube 1:50 min)

Tip

U kunt onze video met ondertiteling bekijken. Ga in de videospeler naar instellingen. En kies voor ondertiteling.

Waarom ben ik aangemeld bij het CAK?

U heeft 6 maanden of langer geen premie voor uw zorgverzekering betaald. Ook heeft u niet gereageerd op herinneringen van uw zorgverzekeraar. Daarom heeft uw zorgverzekeraar u bij ons aangemeld.

Wat betekent dit voor mij?

U betaalt voortaan een hogere zorgpremie aan ons. We noemen dit de bestuursrechtelijke premie. In 2023 is deze premie € 165,70 per maand (€ 152,20 in 2022). Dit bedrag geldt per maand. U betaalt dus geen zorgpremie meer aan uw zorgverzekeraar. Wel blijft u verzekerd bij uw zorgverzekeraar.

Meer weten?

Lees dan ons informatieblad (pdf, 36 kB) (19-11-2021). Hierin vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over de regeling wanbetalers.

Lees meer over uw aanmelding bij het CAK

Hoe moet ik de premie betalen?

Hoe u de premie moet betalen, hangt af van uw situatie:

U heeft werk of ontvangt een uitkering

Dan vragen wij uw werkgever of uitkeringsinstantie om de premie in te houden. Deze premie gaat af van uw loon of uitkering. We noemen dit broninhouding.

Kunnen wij de premie niet op uw inkomen laten inhouden? Dan ontvangt u elke maand een betaalverzoek van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Hiermee betaalt u uw zorgpremie.

U ontvangt zorgtoeslag en betaalt via betaalverzoeken

Dan gaat uw zorgtoeslag naar het CJIB. Zij gebruiken het om alvast een deel van uw premie te betalen. Het deel van de premie dat overblijft, betaalt u via betaalverzoeken van het CJIB.

U kunt de premie niet op een andere manier betalen. Heeft u moeite om uw rekeningen te betalen? Kijk dan voor informatie en tips op Ik heb moeite met betalen.

Ik wil afgemeld worden bij het CAK. Wat kan ik doen?

Spreek een betalingsregeling af voor de schuld bij uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar meldt u dan voorlopig bij ons af. U betaalt aan uw zorgverzekeraar dan weer de normale zorgpremie. Plus het bedrag dat u samen afspreekt om uw schuld af te lossen.

Uw zorgverzekeraar meldt u definitief bij ons af wanneer u:

  • uw hele schuld bij uw zorgverzekeraar hebt betaald; of
  • een schuldenregeling afsluit waaraan uw zorgverzekeraar meedoet.

Lees meer over afgemeld worden voor de regeling wanbetalers

Kan ik hulp krijgen om de schulden bij mijn zorgverzekeraar op te lossen?

Lukt het niet om de schuld bij uw zorgverzekeraar zelf op te lossen? Vraag bij uw gemeente dan om hulp van een schuldhulpverlener. Lastige schulden zijn een goede reden om schuldhulpverlening aan te vragen.

Wat doet schuldhulpverlening?

Een schuldhulpverlener maakt samen met u een overzicht van uw schulden en inkomsten. Daarna maakt u samen een plan om uw schulden op te lossen.

Voorstel voor schuldregeling

Een schuldhulpverlener kan bijvoorbeeld met u een betaalvoorstel maken voor de schuld bij uw zorgverzekeraar. Als uw zorgverzekeraar deze schuldregeling accepteert, dan meldt hij u af bij het CAK.

Voorstel voor schuldregeling

Soms moet uw schuldhulpverlener uw schulden eerst verder uitzoeken. Dit kan in een ‘stabilisatieperiode’ van maximaal 8 maanden. Uw schuldhulpverlener werkt intussen met u aan een voorstel om uw schulden bij de zorgverzekeraar (en bij andere schuldeisers) te regelen. U moet hiervoor wel een stabilisatieovereenkomst afsluiten met uw schuldhulpverlener. En uw zorgverzekeraar moet deze overeenkomst goedkeuren.

Lees meer over de stabilisatieovereenkomst en uw afmelding bij ons.

Waarom ben ik weer aangemeld?

Er zijn verschillende situaties waarin uw zorgverzekeraar u weer aanmeldt:

  • U heeft zich niet gehouden aan de betalingsregeling met uw zorgverzekeraar.
  • De schuldregeling die u met uw schuldhulpverlener heeft voorbereid is mislukt.
  • U heeft opnieuw 6 maanden of langer uw zorgpremie niet betaald.

Onterecht aangemeld?

Vindt u dat u onterecht bij ons bent aangemeld? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Lees ook: Ik ben onterecht aangemeld. Wat nu?

Ik ben onterecht aangemeld. Wat nu?

Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Alleen uw zorgverzekeraar kan u afmelden bij ons. U kunt u dus niet zelf bij ons afmelden.

Komt u er niet uit met uw zorgverzekeraar? Neem dan contact op met de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze stichting bemiddelt als verzekerden en zorgverzekeraars het niet eens kunnen worden met elkaar.

Ben ik nog wel verzekerd nu ik geen gewone zorgpremie meer betaal?

Ja, u kunt gewoon naar de dokter en de apotheek. U blijft namelijk verzekerd bij uw zorgverzekeraar voor zorg uit het basispakket van de zorgverzekering (Rijksoverheid.nl). In uw zorgpolis staat welke medische kosten u vergoed krijgt.

Heeft u rekeningen zelf betaald? Dan kunt u die opsturen naar uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar kan de vergoeding voor uw rekeningen mogelijk wel verrekenen met uw schuld.

Ben ik nog aanvullend verzekerd?

Als u uw zorgpremie niet heeft betaald, dan kan de zorgverzekeraar uw aanvullende verzekeringen stoppen. Neem hierover contact op met uw zorgverzekeraar.

Hoe hoog is mijn schuld bij mijn zorgverzekeraar?

Dat kunt u navragen bij uw zorgverzekeraar. Uw schuld aflossen kan bijvoorbeeld door een betalingsregeling met uw zorgverzekeraar af te spreken.

Waaruit bestaat de schuld bij de zorgverzekeraar?

De schuld bij uw zorgverzekeraar kan om meer gaan dan alleen de zorgpremies (basispakket) die u niet heeft betaald. Er kunnen andere kosten bij zitten zoals de incassokosten (voor de ingeschakelde deurwaarder), eigen risico, rente of zorgkosten. Ook deze kosten moet u zelf betalen.

Hogere premie geen aflossing

Met de hogere (bestuursrechtelijke) premie betaalt u geen schuld af bij uw zorgverzekeraar. Die moet u nog steeds zelf aanpakken. Bijvoorbeeld door een betalingsregeling met uw zorgverzekeraar af te spreken.

Premie betalen via loon of uitkering

Hoe weet het CAK van wie ik inkomen krijg?

Betaalt u de hogere (bestuursrechtelijke) premie aan ons? Dan vragen wij aan het UWV of u een inkomen heeft van een Nederlandse werkgever of organisatie. Iedereen met een inkomen staat namelijk bij het UWV geregistreerd. Een inkomen kan zijn: loon, pensioen of een uitkering.

Daarna vragen wij uw werkgever of de organisatie die uw inkomen betaalt om de bestuursrechtelijke premie daarop in te houden. Uw werkgever of uitkeringsorganisatie is verplicht hieraan mee te werken en maakt de premie dan iedere maand aan ons over.

Betaal ik ook premie voor mijn gezinsleden?

Staan er gezinsleden van 18 jaar of ouder op uw zorgpolis ? Dan betaalt u ook voor hen de hogere (bestuursrechtelijke) premie. Die premie laten wij niet op uw loon of uitkering inhouden. U betaalt voor hen altijd via betaalverzoeken die u van het CJIB ontvangt. Deze betaalverzoeken staan op uw naam.

Zorgpolis splitsen

U kunt uw zorgpolis bij de zorgverzekeraar ook laten splitsen. Gezinsleden van 18 jaar of ouder komen dan op een eigen polis te staan. Vanaf dat moment betalen zij zelf hun premie.

Kinderen jonger dan 18 jaar zijn gratis meeverzekerd. U betaalt voor hen geen premie.

Kan ik de premie zelf aan het CAK betalen?

Nee, u kunt de premie niet zelf aan ons betalen. Wij laten de premie inhouden door uw werkgever of uitkeringsinstantie. Heeft u geen inkomen waar wij de premie op kunnen laten inhouden? Dan ontvangt u een betaalverzoek van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Lees meer over hoe u de premie moet betalen

Mijn werkgever houdt geen premie in. En nu?

Als uw werkgever niet of te laat betaalt, dan vragen wij dit nogmaals. Uw werkgever is namelijk verplicht de premie aan ons te betalen.

Terugbetaling aan werkgever

Uw werkgever mag de premie niet achteraf op uw inkomen inhouden. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (artikel 18f, lid 4). U hoeft die dus niet meer terug te betalen aan uw werkgever. Uw werkgever moet de premie die hij niet heeft ingehouden zelf aan ons betalen.

Wat moet ik doen als er beslag ligt op mijn inkomen?

Dan moet u de premie alsnog betalen.

Ligt er beslag op uw inkomen? Dat betekent dat uw inkomen voor een deel naar uw schulden gaat. U heeft dan recht op een beslagvrije voet. De deurwaarder mag op dit deel van het inkomen geen beslag leggen. Dit deel kunt u gebruiken voor uw levensonderhoud.

De premie die u aan ons betaalt is geen loonbeslag. De zorgpremie is een vaste last en hoort daarom juist bij de beslagvrije voet. Uw werkgever of uitkeringsinstantie houdt daarom de zorgpremie in van uw beslagvrije voet.

Tip

Denkt u dat uw beslagvrije voet te laag is? Dan kunt u aan de deurwaarder vragen om deze opnieuw te berekenen. De deurwaarder berekent dan de beslagvrije voet opnieuw. Zo houdt u genoeg geld over om van te leven.

U kunt het best maandelijkse rekeningen meesturen om aan de deurwaarder te laten zien dat uw kosten hoger zijn.

Mijn werkgever houdt te lang premie in. Wat nu?

Neem contact met ons op als uw werkgever te lang premie inhoudt. Wij geven uw werkgever of uitkeringsinstantie dan nog een keer opdracht om te stoppen.

Waarom krijg ik ook nog een betaalverzoek van het CJIB?

Staan er gezinsleden van 18 jaar of ouder op de polis van uw zorgverzekering? Dan betaalt u ook voor hen bestuursrechtelijke premie. U krijgt daarvoor betaalverzoeken van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Deze betaalverzoeken staan op uw naam.

Zorgtoeslag naar CJIB

De zorgtoeslag van uw meeverzekerde gezinsleden gaat naar het CJIB. Hiervan wordt voor hun (een deel van) de premie betaald. Vindt u dit onterecht? Neem dan contact op met het CJIB.

Premie betalen via betaalverzoeken CJIB

Waarom krijg ik betaalverzoeken?

Betalen van de zorgpremie kan bij ons op 2 manieren.

  • Als het kan houden wij uw premie in van uw inkomen. U hoeft dan zelf niets te doen.
  • Als wij de premie niet kunnen inhouden, krijgt u betaalverzoeken om de premie te betalen.

Betaalverzoeken van het CJIB

U krijgt betaalverzoeken voor onze premie van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Dit is de manier waarop u uw zorgpremie betaalt.

Heeft u meeverzekerde gezinsleden van 18 jaar of ouder? Voor hen ontvangt u aparte betaalverzoeken. Deze staan ook op uw naam, omdat de verzekering op uw naam staat.

Ontvangt u zorgtoeslag?

Dan gaat uw zorgtoeslag direct naar het CJIB. U betaalt hiermee alvast (een deel van) uw premie. Op het betaalverzoek van het CJIB staat dan het bedrag dat overblijft om te betalen.

Wat gebeurt er als ik niet betaal na een betaalverzoek?

Betaal het bedrag binnen 6 weken nadat u het betaalverzoek heeft ontvangen. Zo voorkomt u dat u een aanmaning krijgt van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Als u een aanmaning krijgt, dan moet u de premie binnen 2 weken betalen. Lukt dit ook niet? Dan schakelt het CJIB een deurwaarder in. Dit leidt tot extra kosten die u zelf moet betalen.

Ik loop achter met betaalverzoeken. Kan ik die ook in termijnen betalen?

Nee, u kunt geen betalingsregeling afspreken voor onze premie. Dit is omdat u elke maand een nieuwe premie moet betalen.

Betalingsregeling met zorgverzekeraar

Wel kunt u bij uw zorgverzekeraar vragen naar een betalingsregeling om uw achterstanden daar te betalen. Als u een betalingsregeling afspreekt meldt uw zorgverzekeraar u bij ons af. Dan betaalt u ook weer de normale premie.

Na uw afmelding stopt u met het betalen van de betaalverzoeken voor de bestuursrechtelijke premie.

Waarom krijg ik mijn zorgtoeslag niet meer zelf?

Betaalt u onze premie via betaalverzoeken? Dan krijgt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) uw zorgtoeslag via de Belastingdienst. U ontvangt uw zorgtoeslag dan niet meer zelf. Op deze manier betaalt u al een deel van de premie die u moet betalen.

Voor de rest van het premiebedrag krijgt u een betaalverzoek van het CJIB.

Klopt het niet dat u uw zorgtoeslag niet zelf ontvangt? Bijvoorbeeld omdat u inmiddels zelf uw zorgverzekering betaalt? Neem dan contact op met het CJIB. Als het inderdaad niet klopt, dan betalen zij de zorgtoeslag aan u terug.

Wat is zorgtoeslag?

Zorgtoeslag is voor mensen met weinig inkomen. De toeslag is bedoeld om een deel van de zorgpremie mee te betalen. U vraagt zorgtoeslag aan bij de Belastingdienst. Die bepaalt of u de toeslag krijgt. Heeft u gezinsleden van 18 jaar of ouder? Vraag dan of zij ook recht hebben op zorgtoeslag.

Meer informatie vindt u op www.toeslagen.nl.

Afmelding

Wanneer meldt mijn zorgverzekeraar mij af?

Uw zorgverzekeraar meldt u in de volgende situaties definitief bij ons af:

  1. U heeft geen schuld meer bij uw zorgverzekeraar.
  2. Uw zorgverzekeraar is akkoord gegaan met een regeling om uw schuld te betalen. Bijvoorbeeld:

    • Bij een (minnelijke) schuldregeling (dit regelt u samen met een schuldhulpverlener)

    • U bent toegelaten tot de wettelijke schuldsanering of Wsnp (deze vraagt u samen met een schuldhulpverlener aan).

Wat gebeurt er na de definitieve afmelding?

Als uw zorgverzekeraar u definitief heeft afgemeld, betaalt u weer de gewone zorgpremie. U betaalt dus niet meer aan ons. Dit betekent dat wij niet langer de hogere premie laten inhouden op uw inkomen. Betaalde u de hogere premie via een betaalverzoek aan het CJIB? Dan ontvangt u die niet meer.

Staan er nog bedragen open bij het CJIB? Dan hoeft u deze na uw afmelding niet meer te betalen.

Lees meer over afmelding door de zorgverzekering

Hoe kan ik een betalingsregeling krijgen bij mijn zorgverzekeraar?

U wilt uw schuld bij uw zorgverzekeraar in delen (termijnen) afbetalen. Bel of mail uw zorgverzekeraar en vraag om een betalingsregeling voor uw hele schuld daar. Op de website Zorgverzekeringslijn.nl vindt u tips hiervoor.

Heeft uw zorgverzekeraar een deurwaarder ingeschakeld? Spreek dan een betalingsregeling af met de deurwaarder. De deurwaarder geeft dan aan uw zorgverzekeraar door dat u een betalingsregeling heeft afgesproken.

Schuldhulp wil een stabilisatieperiode. Wat gebeurt er dan?

De schuldhulpverlener is iemand die u helpt met uw schulden. Deze persoon heeft tijd nodig om uw schulden op een rij te zetten. De tijd die hij nodig heeft, heet een ‘stabilisatieperiode’. Deze duurt maximaal 8 maanden.

Stabilisatieovereenkomst

U sluit met uw schuldhulpverlener een stabilisatieovereenkomst. Uw zorgverzekeraar moet deze goedkeuren. Als uw zorgverzekeraar akkoord gaat, dan meldt hij u af bij ons. Dit is eerst een voorlopige afmelding. U betaalt weer de gewone zorgpremie aan uw zorgverzekeraar. Dit betekent dat u dan geen hogere premie meer betaalt aan ons.

Voorstel voor schuldregeling

Samen met de schuldhulpverlener werkt u in de stabilisatieperiode aan een voorstel om uw schulden op te lossen. In dit voorstel wordt uw hele schuld bij de zorgverzekeraar aangepakt. Ook bedragen die al bij een deurwaarder liggen. Samen stuurt u dit voorstel voor een schuldregeling naar uw zorgverzekeraar, die akkoord moet gaan.

Lees wat er na de stabilisatieperiode gebeurt

Ik ben afgemeld. Wanneer krijg ik te veel betaalde premie terug?

Heeft u te veel premie betaald? Die krijgt u terug nadat u bent afgemeld. Hoe u dit terugkrijgt, hangt af van uw situatie:

  • Is de premie ingehouden op uw loon of uitkering? Dan storten wij dat bedrag onmiddellijk terug aan uw werkgever of uitkeringsinstantie.
  • Heeft u uw premie aan het CJIB betaald? Dan stort het CJIB het bedrag binnen twee weken terug.
  • Wordt er geen bedrag uitbetaald? Dan is uw eindsaldo 0 euro.

Lees meer hoe ik kan inzien wat ik heb betaald

Wanneer sluit het CAK mijn dossier?

Zodra uw zorgverzekeraar u definitief bij ons afmeldt, stoppen wij met premie innen. U ontvangt daarover een afmeldbrief. Daarna sluiten we uw dossier en ontvangt u geen brieven meer van ons.

Tegelijk met uw afmeldbrief versturen we ook een brief naar uw werkgever of uitkeringsinstantie. Daarin staat precies wanneer die moet stoppen met inhouden. Betaalt u de premie aan het CJIB? Dan geven wij aan het CJIB door dat u niet meer hoeft te betalen.

U heeft daarna voor uw zorgverzekering alleen nog met uw zorgverzekeraar te maken.

Betaalt u weer 6 maanden geen zorgpremie? Dan meldt uw uw zorgverzekeraar u opnieuw aan.

Te laat stoppen

Stopt uw werkgever of uitkeringsinstantie te laat met premie inhouden? Dan houdt hij misschien een keer te veel premie in. Die premie krijgt u terug. Wij betalen dit binnen 2 weken terug aan uw werkgever of uitkeringsinstantie.

Wat gebeurt er na een overlijden met de premieschuld bij het CAK?

Als iemand die is overleden een schuld heeft bij het CAK, dan vervalt deze. Had deze persoon te maken met de regeling wanbetalers? Dan hoeven erfgenamen een premieschuld bij het CAK niet meer te betalen.

Is er te veel aan het CAK betaald? Dan betalen wij dat bedrag uit aan de erfgenamen.U moet dan wel een verklaring van verwantschap sturen. Bij een terugbetaling van boven de € 2.000 euro hebben wij een verklaring van erfrecht nodig.

Heeft u hierover vragen? Neem dan contact met ons op.

Wijzigingen doorgeven

Hoe geef ik wijzigingen in mijn situatie door?

U kunt veranderingen in uw gegevens alleen via brief aan ons doorgeven. Laat het ons op tijd weten als u bijvoorbeeld uit dienst gaat: bij pensioen, ontslag of een andere baan. Is uw inkomen onregelmatig of te weinig om onze premie mee te betalen? Dan zorgen wij dat u betaalverzoeken van het CJIB ontvangt.

Stuur ook een bewijs mee, zoals een kopie van uw ontslagbrief of de beslissing van uw uitkeringsinstantie.

Stuur uw brief en het bewijs naar:

CAK
Antwoordnummer 91036
2509 VC Den Haag

Het juiste adres

Zorg dat uw adres altijd goed geregistreerd staat bij uw gemeente. Dan hoeft u ons geen adreswijziging te sturen op het moment dat u verhuist. Een extra postadres moet u (of uw bewindvoerder) wel aan het CAK doorgeven. Zo voorkomt u dat u belangrijke brieven van ons mist.

Ik wil de premie op een andere manier betalen. Kan dat?

Nee, dat kan helaas niet.

Als het mogelijk is, laten wij de premie altijd inhouden op uw inkomen. Kunnen wij de premie niet laten inhouden? Dan krijgt u van ons betaalverzoeken via het CJIB.

Lees ook: Hoe moet ik de premie betalen?

Het bedrijf waar ik werk, is failliet. Wat nu?

Als uw werkgever failliet is gegaan, kan hij de premie niet meer van uw inkomen betalen. Uw werkgever moet tot de datum van het faillissement (uitspraak van de rechter) wel blijven betalen.

Daarna moet u de premie zelf aan ons betalen. Als het kan, laten wij de premie weer inhouden op uw loon of uitkering. Kan dit niet? Dan ontvangt u iedere maand een betaalverzoek van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Hiermee kunt u de premie aan ons betalen.

Uw feedback

Wat doen jullie met mijn feedback?

Wij vinden het belangrijk wat u van onze dienstverlening vindt. Daarom vragen we daar ook regelmatig naar. Bijvoorbeeld als u ons belt, of via een enquête op de website. Hieronder laten we u graag weten wat we met uw feedback doen. En hoe we daarmee onze dienstverlening verbeteren.

Lees meer over wat wij met uw feedback doen

Zelf online regelen

  • Adres wijzigen
  • Contactformulier

Over ons

  • Over ons
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK
  • Nieuwsberichten

Contact

  • Bellen
  • E-mail
  • Schrijven
  • Twitter
  • Klacht of bezwaar

Bezoekadres

Wilt u langskomen?
Wij staan u graag te woord.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheidsverklaring
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Uninsured
  • Archief
logo-cak-white