Regeling betalingsachterstand zorgpremie
(voorheen regeling wanbetalers)
Als werkgever of uitkeringsinstantie moet u zorgpremie inhouden. U doet dat op het loon, pensioen of de uitkering van iemand die 6 maanden of langer geen zorgpremie heeft betaald. Doet u dit niet? Dan moet u toch de premiebedragen maandelijks aan ons betalen.
Nieuws
Vanaf 1 juli 2024 verandert het bedrag dat u moet inhouden voor werknemers die door hun zorgverzekeraar bij het CAK zijn aangemeld. De zorgpremie wordt € 160,60 per maand (was € 175,20). In juni ontvangt u hierover een brief.
Waarom wordt de premie lager?
De Tweede Kamer heeft dit jaar tot deze verlaging besloten. De overheid wil zo de lasten verlagen voor mensen die een betalingsachterstand hebben bij hun zorgverzekeraar. We begrijpen dat dit voor u extra werk met zich meebrengt.
Hoe werkt de regeling?
Wie 6 maanden of langer geen zorgpremie betaalt, kan door zijn zorgverzekeraar worden aangemeld bij het CAK. De snelste manier om van onze hogere zorgpremie af te komen is een betalingsregeling afsluiten met de zorgverzekeraar.
Wilt u uw medewerker helpen, maar weet u niet precies hoe?
Hulpmiddelen en tips hiervoor vindt u op www.financieelfittewerknemers.nl/toolkit. Dit is een initiatief van de Nederlandse Schuldhulproute, waarmee wij samenwerken.
Gemeenten
Als gemeente mag u een lijst met persoonsgegevens opvragen van inwoners die aan ons een hogere zorgpremie betalen. De zorgverzekeraar heeft ze bij ons aangemeld omdat ze 6 maanden achterstand hebben. Deze lijst helpt u om gericht hulp te bieden aan mensen in uw gemeente die met schulden kampen. Zo willen wij bijdragen aan het voorkomen en oplossen van schulden bij burgers.
De Regeling uitstroom bijstandsgerechtigden is een manier voor gemeenten om mensen nog beter te helpen. Het gaat hierbij om mensen die een bijstandsuitkering ontvangen en bij de regeling betalingsachterstand van het CAK zijn aangemeld. Dit is een regeling van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Zorgpremie inhouden op salaris of uitkering
Uw werknemer of uitkeringsgerechtigde heeft zes maanden of langer geen zorgverzekering betaald. Daarom moet hij of zij nu aan ons een (hogere) zorgpremie betalen via het inkomen. Hij of zij heeft hier ook een brief van ons over gekregen.
Deze hogere premie betaalt uw werknemer of uitkeringsgerechtigde via zijn loon of uitkering. En u als werkgever of uitkeringsinstantie moet deze premie iedere maand inhouden.
U houdt de zorgpremie in op het netto-inkomen van uw werknemer of uitkeringsgerechtigde. Dit is direct ná alle bruto-verrekeningen, zoals loonheffing en sociale verzekeringspremies.
Ingehouden premie betaalt u aan ons
De ingehouden premie maakt u elke maand naar ons over. Gebruik daarbij de gegevens in de tabel hieronder.
- Naam: CAK
- Rekeningnummer: NL82 ABNA 0535 7312 48
- BIC: ABNANL2A
- Betalingskenmerk: het unieke CAK-kenmerk voor uw werknemer of uitkeringsgerechtigde. Dit kenmerk begint met 3R. U vindt dit kenmerk in onze eerste brief.
Voor welke datum moet u de premie aan ons betalen?
In de brief die u heeft gekregen staat vanaf welke datum u maandelijks zorgpremie moet inhouden. U moet voor de eerste dag van de daaropvolgende maand de premie naar ons overmaken. Als u niet (op tijd) betaalt ontvangt u een betalingsherinnering.
Let op
U mag alleen inhouden van het loon of uitkering. Niet van een vakantietoeslag, transitievergoeding of eindafrekening.
Ja, u bent wettelijk verplicht mee te werken. Doet u dit niet? Dan moet u de premiebedragen iedere maand zelf aan ons betalen. U kunt pas stoppen met betalen als u daarover een brief van ons heeft gehad.
Dan moet u toch de zorgpremie inhouden en aan ons betalen.
De zorgpremie van het CAK is geen loonbeslag maar een (verplichte) inhouding. De zorgpremie is namelijk geen schuld maar een vaste last. Omdat de zorgpremie een vaste last is, hoort deze bij de beslagvrije voet.
U houdt daarom onze zorgpremie in van de beslagvrije voet. Het loonbeslag draagt u af aan de deurwaarder.
Tip
Vermoedt u dat de beslagvrije voet te laag is? Dan kunt u of uw werknemer de deurwaarder vragen om deze opnieuw te berekenen. De deurwaarder berekent dan de beslagvrije voet opnieuw. Zo houdt uw werknemer of uitkeringsgerechtigde genoeg geld over om van te leven.
Is uw werknemer of uitkeringsgerechtigde toegelaten tot de wettelijke schuldsanering (WSNP)? Dan krijgt u van ons bericht dat u moet stoppen met inhouden. Heeft u nog niet alle premiebedragen aan ons afgedragen? Dan moet u die nog aan ons betalen.
U moet de maandpremie betalen tot aan de datum waarop de schuldsaneringsregeling begint. Was uw werknemer op dat moment niet meer bij u in dienst? Dan geldt de datum van uitdiensttreding. Voor uitkeringsgerechtigden is dat dan de datum waarop de uitkering stopte.
Schuld aflossen bij de zorgverzekeraar
Uw werknemer of uitkeringsgerechtigde heeft een schuld bij zijn of haar zorgverzekeraar. Hij of zij kan dus het beste contact opnemen met de zorgverzekeraar.
Alleen de zorgverzekeraar kan hem of haar bij ons afmelden.
Meer informatie over afmelden.
Geeft uw werknemer aan dat hij of zij geen schuld heeft bij de zorgverzekeraar?
Dan moet uw werknemer bij zijn zorgverzekeraar vragen of er een fout is gemaakt. Als uw werknemer geen schuld (meer) heeft, meldt de zorgverzekeraar uw werknemer bij ons af. Wij sturen u daarna een brief wanneer u kunt stoppen met inhouden.
Wilt u uw werknemer hierbij helpen? Ga naar www.financieelfittewerknemers.nl.
Betalingsvragen
U heeft van ons een brief gekregen om elke maand zorgpremie in te houden op het inkomen van uw werknemer of uitkeringsgerechtigde. Als u deze premie niet naar ons overmaakt, krijgt u een herinnering of een aanmaning.
U moet elke maand de hele maandpremie naar ons overmaken. Dat staat ook in de brief die wij u hebben gestuurd. Vanaf 1 juli 2024 is de premie € 160,60 per maand (was € 175,20 vanaf 1 januari tot en met 30 juni).
Storten wij een bedrag terug? Kijk dan eerst of u het juiste betalingskenmerk hebt gebruikt en of het bedrag klopt. Is dit niet het geval? Maak dan het bedrag opnieuw aan ons over met de juiste gegevens.
Klopten het bedrag en de gegevens van uw betaling? Bel ons dan via 088 - 711 5552. Wij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur.
Doet u niets? Dan gaan wij ervan uit dat u geen betaling heeft gedaan.
Stoppen met inhouden
Als u mag stoppen met premie inhouden, krijgt u daarover een brief van ons. U stopt met inhouden vanaf de datum die wij in onze brief noemen.
Let op
U betaalt de premie altijd achteraf, dus aan het einde van de maand. Dat betekent dat u de premie over de lopende maand nog moet inhouden en betalen. Bijvoorbeeld: als u op 1 februari stopt, moet u nog inhouden op het loon van januari. U maakt die premie eind januari of begin februari aan ons over.
Dit kunt u alleen schriftelijk aan ons doorgeven. Zet in uw bericht in ieder geval:
- naam en burgerservicenummer (BSN) van betrokkene.
- de datum van uitdiensttreding of einde uitkering.
- uw firmastempel (of briefpapier met uw bedrijfslogo).
- stuur een bewijs mee, zoals bijvoorbeeld een ontslagbrief.
Ons adres is:
CAK
Antwoordnummer 91036
2509 VC Den Haag
Als uw bedrijf niet meer bestaat, is de werknemer niet langer bij u in dienst. Meld dit per brief aan ons. Vermeld in uw brief de volgende gegevens:
- De naam van de curator van het faillissement.
- De naam van de rechtsopvolger van uw bedrijf.
- Of een andere reden voor de opheffing van uw bedrijf.
Stuur dit naar:
CAK
Antwoordnummer 91036
2509 VC Den Haag
Is uw werknemer uit dienst is gegaan? Of ontvangt hij geen regelmatig (of minder) loon? Neem dan direct contact met ons op. Dit geldt ook als een uitkeringsgerechtigde geen uitkering meer ontvangt. Of als de uitkering te laag is geworden om de premie in te houden.
Stuur een bericht via ons contactformulier. Stuur een bewijs mee met uw bericht, zoals een ontslagbrief.