Ontevreden
Klacht
Er zijn 5 stappen:
- U dient een klacht in.
- Wij nemen uw klacht in behandeling.
- U ontvangt binnen twee weken een reactie van ons.
- U mag uw klacht mondeling toelichten. Hiervoor maken we een afspraak met u.
- Wij handelen uw klacht binnen 6 weken af. Hebben we meer tijd nodig? Dan laten wij dit aan u weten.
Meer over hoe het CAK omgaat met klachten kunt u lezen in ons Klachtenreglement (pdf, 50 kB) (13-10-2017).
Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Neem dan contact op met de Nationale ombudsman.
Heeft u een klacht over de zorg of over de ondersteuning die u van uw zorgaanbieder heeft ontvangen? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris of klachtencommissie van uw zorgaanbieder. U kunt daar een klacht indienen.
Voor meer informatie en advies kunt u ook terecht bij het Landelijk Meldpunt Zorg.
Let op
Ontvangt u ondersteuning of zorg vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of Wet langdurige zorg (Wlz)? Dan moet u tijdens de afhandeling van uw klacht wel uw eigen bijdrage blijven betalen.
Bezwaar
U kunt bezwaar maken tegen een besluit dat het CAK heeft genomen. Dit besluit staat in een bericht dat u van het CAK ontvangt. Bijvoorbeeld de brief waarin uw eigen bijdrage is vastgesteld. Of de Wmo-factuur. In het bericht staat ook dat u bezwaar kunt maken. Hoe u bezwaar kunt maken, hangt af van uw situatie of regeling.
Termijn bezwaar maken
U heeft 6 weken de tijd om bezwaar te maken. De bezwaartermijn start vanaf de datum van het besluit.
Een medewerker van onze afdeling Bezwaar & Beroep neemt uw bezwaar in behandeling. Deze medewerker is speciaal opgeleid voor dit werk. De medewerker behandelt uw bezwaar onafhankelijk en objectief.
Let op
Soms kunnen we uw vraag makkelijker en sneller afhandelen. We behandelen uw vraag dan niet als bezwaar, maar bijvoorbeeld als verzoek om aanpassing van de eigen bijdrage of als melding van onjuiste gegevens. U krijgt dan vaak veel sneller een antwoord.
Wij moeten op tijd een beslissing nemen over uw aanvraag of bezwaar. Doen we dat niet, dan krijgt u misschien een vergoeding.
Wanneer moeten we beslissen?
- U krijgt van ons een brief dat we uw aanvraag of bezwaar hebben ontvangen. In de brief staat binnen hoeveel weken u een beslissing krijgt.
- Lukt het ons niet om binnen die tijd te beslissen?
- En gaat het om een aanvraag? Dan beslissen we zo snel mogelijk.
- Gaat het om een bezwaar? Dan mogen we nog 6 weken nemen om te beslissen. U krijgt van ons een nieuwe brief hierover.
Heeft u daarna nog geen beslissing? Dan zijn we te laat.
Lees meer over wat als het cak te laat beslist over mijn aanvraag of bezwaar?
Klacht
Een klacht dient u in als u niet tevreden bent over onze dienstverlening. U vindt bijvoorbeeld dat u verkeerd bent behandeld door een medewerker. Of dat u een onduidelijke brief van ons heeft ontvangen.
Lees hoe u een klacht kunt indienen
Bezwaar
U maakt bezwaar tegen een besluit dat het CAK heeft genomen. Bijvoorbeeld een besluit over de hoogte van uw eigen bijdrage (op een beschikking). Of over een bedrag dat u moet betalen (op een factuur).
Lees hoe u bezwaar kunt maken