Regeling wanbetalers
Als werkgever of uitkeringsinstantie bent u verplicht om zorgpremie in te houden. U doet dat op het loon, pensioen of de uitkering van iemand die 6 maanden of langer geen zorgpremie heeft betaald. Doet u dit niet? Dan moet u toch de premiebedragen maandelijks aan ons betalen.
Zorgpremie inhouden op salaris of uitkering
U houdt de zorgpremie in op het netto-inkomen van uw werknemer of uitkeringsgerechtigde. Dit is direct ná alle bruto-verrekeningen, zoals loonheffing en sociale verzekeringspremies. Het bedrag dat u inhoudt maakt u over naar ons rekeningnummer.
Voor welke datum moet u de premie aan ons betalen?
In de brief die u heeft gekregen staat vanaf welke datum u maandelijks zorgpremie moet inhouden. U moet voor de eerste dag van de daaropvolgende maand de premie naar ons overmaken. Als u niet (op tijd) betaalt ontvangt u een betalingsherinnering.
Volg de stappen hieronder om de betaling naar ons over te maken:
- Betaal voor iedere werknemer of uitkeringsgerechtigde de premie apart. U kunt dus niet in één keer voor meerdere mensen een bedrag overmaken.
- Gebruik als betalingskenmerk (omschrijving van de betaalopdracht) het unieke kenmerk voor uw werknemer of uitkeringsgerechtigde. Dit betalingskenmerk vindt u in onze eerste brief en begint met 3R.
Maakt u een bedrag niet over met het juiste betalingskenmerk? Dan kunnen wij deze helaas niet verwerken en storten wij het bedrag terug.
Meer informatie over betalingen leest u in de brochure Bankinformatie voor werkgevers en uitkeringsinstanties (pdf, 30 kB). (13-03-2020)
Ja, u bent wettelijk verplicht mee te werken. Doet u dit niet? Dan moet u de premiebedragen iedere maand zelf aan ons betalen. U kunt pas stoppen met betalen als u daarover een brief van ons heeft gehad.
Dan moet u toch de zorgpremie inhouden en aan ons betalen.
De zorgpremie van het CAK is geen loonbeslag maar een (verplichte) inhouding. De zorgpremie is namelijk geen schuld maar een vaste last. Omdat de zorgpremie een vaste last is, hoort deze bij de beslagvrije voet.
U houdt daarom onze zorgpremie in van de beslagvrije voet. Het loonbeslag draagt u af aan de deurwaarder.
Tip
Vermoedt u dat de beslagvrije voet te laag is? Dan kunt u of uw werknemer de deurwaarder vragen om deze opnieuw te berekenen. De deurwaarder berekent dan de beslagvrije voet opnieuw. Zo houdt uw werknemer of uitkeringsgerechtigde genoeg geld over om van te leven.
Is uw werknemer of uitkeringsgerechtigde toegelaten tot de wettelijke schuldsanering (WSNP)? Dan krijgt u van ons bericht dat u moet stoppen met inhouden. Heeft u nog niet alle premiebedragen aan ons afgedragen? Dan moet u die nog aan ons betalen.
U moet de maandpremie betalen tot aan de datum waarop de schuldsaneringsregeling begint. Was uw werknemer op dat moment niet meer bij u in dienst? Dan geldt de datum van uitdiensttreding. Voor uitkeringsgerechtigden is dat dan de datum waarop de uitkering stopte.
Schuld aflossen bij de zorgverzekeraar
Uw werknemer of uitkeringsgerechtigde heeft een schuld bij zijn of haar zorgverzekeraar. Hij of zij kan dus het beste contact opnemen met de zorgverzekeraar.
Alleen de zorgverzekeraar kan hem of haar bij ons afmelden als wanbetaler.
Meer informatie over afmelden.
Geeft uw werknemer aan dat hij of zij geen schuld heeft bij de zorgverzekeraar?
Dan moet uw werknemer bij zijn zorgverzekeraar vragen of er een fout is gemaakt. Als uw werknemer geen schuld (meer) heeft, meldt de zorgverzekeraar uw werknemer bij ons af. Wij sturen u daarna een brief wanneer u kunt stoppen met inhouden.
Wilt u uw werknemer hierbij helpen? Ga naar www.financieelfittewerknemers.nl.
Betalingsvragen
Als u de ingehouden premie niet aan ons betaalt, ontvangt u een herinnering of een aanmaning. Betaalt u dan nog niet? Dan schakelen wij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) in.
U moet elke maand de hele maandpremie naar ons overmaken. Dat staat ook in de brief die wij u hebben gestuurd. In 2023 is de premie € 165,70 per maand (€ 152,20 in 2022)
Storten wij een bedrag terug? Kijk dan eerst of u het juiste betalingskenmerk hebt gebruikt en of het bedrag klopt. Is dit niet het geval? Maak dan het bedrag opnieuw aan ons over met de juiste gegevens.
Klopten het bedrag en de gegevens van uw betaling? Bel ons dan via 088 - 711 5552. Wij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur.
Doet u niets? Dan gaan wij ervan uit dat u geen betaling heeft gedaan.
Meer informatie over betalingen leest u in de brochure Bankinformatie voor werkgevers en uitkeringsinstanties (pdf, 30 kB) (pdf, 05-10-2017).
Stoppen met inhouden
Als u mag stoppen met premie inhouden, krijgt u daarover een brief van ons. U stopt met inhouden vanaf de datum die wij in onze brief noemen.
Let op
U betaalt de premie altijd achteraf, dus aan het einde van de maand. Dat betekent dat u de premie over de lopende maand nog moet inhouden en betalen. Bijvoorbeeld: als u op 1 februari stopt, moet u nog inhouden op het loon van januari. U maakt die premie eind januari of begin februari aan ons over.
Dit kunt u alleen schriftelijk aan ons doorgeven. Zet in uw bericht in ieder geval:
- naam en burgerservicenummer (BSN) van betrokkene.
- de datum van uitdiensttreding of einde uitkering.
- uw firmastempel (of briefpapier met uw bedrijfslogo).
- stuur een bewijs mee, zoals bijvoorbeeld een ontslagbrief.
Ons adres is:
CAK
Antwoordnummer 91036
2509 VC Den Haag
Meer informatie over het inhouden leest u in het vragenblad 'Wilt u meer weten?' (pdf, 87 kB) (04-10-2017).
Als uw bedrijf niet meer bestaat, is de werknemer niet langer bij u in dienst. Meld dit per brief aan ons. Vermeld in uw brief de volgende gegevens:
- De naam van de curator van het faillissement.
- De naam van de rechtsopvolger van uw bedrijf.
- Of een andere reden voor de opheffing van uw bedrijf.
Stuur dit naar:
CAK
Antwoordnummer 91036
2509 VC Den Haag
Is uw werknemer uit dienst is gegaan? Of ontvangt hij geen regelmatig (of minder) loon? Neem dan direct contact met ons op. Dit geldt ook als een uitkeringsgerechtigde geen uitkering meer ontvangt. Of als de uitkering te laag is geworden om de premie in te houden.
Stuur een bericht via ons contactformulier. Stuur een bewijs mee met uw bericht, zoals een ontslagbrief.
Gemeenten
Als gemeente kunt u bij ons een overzicht van klanten die 6 maanden of langer hun zorgpremie niet hebben betaald. Hun zorgverzekeraar heeft ze om die reden bij ons aangemeld.
Wilt u een overzicht van wanbetalers binnen uw gemeente aanvragen? Vul dan het aanvraagformulier in (pdf, 482 kB) (09-12-2019).
Sinds 1 juli 2017 is in de Zorgverzekeringswet een bepaling opgenomen dat het CAK gegevens mag delen met gemeenten. Op die manier kunt u als gemeente zicht krijgen op een groep inwoners die vaak met schulden kampt.
De Regeling uitstroom bijstandsgerechtigden is een manier voor gemeenten om mensen nog beter te helpen. Het gaat hierbij om mensen die een bijstandsuitkering ontvangen en bij het CAK als wanbetalers zijn aangemeld. Dit is een regeling van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).