Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Wmo beschermd wonen
    • Wmo abonnementstarief
    • Wlz
    • Zorgverzekering en buitenland
    • Regeling wanbetalers
    • Regeling onverzekerden
    • Regeling onverzekerbare vreemdelingen
    • Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden
  • Klanten
  • Zoeken
Direct naar
  • Klanten
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Regeling wanbetalers
Zoeken

Regeling wanbetalers


Als werkgever of uitkeringsinstantie moet u verplicht zorgpremie inhouden. U doet dat op het loon, pensioen of de uitkering van iemand die 6 maanden of langer geen zorgpremie heeft betaald. Doet u dit niet? Dan moet u toch de premiebedragen maandelijks aan ons betalen.

Werkgevers en uitkeringsinstanties

Waarom moet u premie inhouden?

Uw werknemer of uitkeringsgerechtigde heeft zes maanden of langer geen zorgverzekering betaald. Daarom moet hij nu aan ons de (hogere) bestuursrechtelijke premie betalen. Deze hogere premie betaalt hij via zijn loon of uitkering. En u als zijn werkgever of uitkeringsinstantie moet deze premie iedere maand inhouden.

Lees meer over inhouden premie

Hoe moet u de premie inhouden?

U houdt de premie in op het netto-inkomen van uw werknemer of uitkeringsgerechtigde. Dit is direct ná alle bruto-verrekeningen, zoals loonheffing en sociale verzekeringspremies. Het bedrag dat u inhoudt maakt u over naar ons rekeningnummer.

Meer informatie over het inhouden leest u in het infoblad Veelgestelde vragen (pdf, 40 kB) (26-11-2021).

Moet u de premie elke maand betalen of mag dat ook per week of per 4 weken?

U moet elke maand de hele maandpremie naar ons overmaken. Dat staat ook in de brief die wij u hebben gestuurd. In 2023 is de premie € 165,70 per maand (€ 152,20 in 2022)

Lees meer over premiebetaling per week of maand

Bent u verplicht aan de premie-inhouding mee te werken?

Ja, u bent wettelijk verplicht mee te werken. Doet u dit niet? Dan moet u de premiebedragen iedere maand zelf aan ons betalen. U kunt pas stoppen met betalen als u daarover een brief van ons heeft gehad.

Lees meer over inhouden en afdracht premie

U kunt de premie niet inhouden. Wat nu?

Is uw werknemer uit dienst is gegaan? Of ontvangt hij geen regelmatig (of minder) loon? Neem dan direct contact met ons op. Dit geldt ook als een uitkeringsgerechtigde geen uitkering meer ontvangt. Of als de uitkering te laag is geworden om de premie in te houden.

Stuur een bericht via ons contactformulier. Stuur een bewijs mee met uw bericht, zoals een ontslagbrief.

Hoe maakt u de betaling aan ons over?

Volg de stappen hieronder om de betaling juist naar ons over te maken:

  1. Betaal voor iedere werknemer of uitkeringsgerechtigde de premie apart. U kunt dus niet in één keer voor meerdere mensen een bedrag overmaken.
  2. Gebruik als betalingskenmerk (omschrijving van de betaalopdracht) het unieke kenmerk voor uw werknemer of uitkeringsgerechtigde. Dit betalingskenmerk vindt u in onze eerste brief en begint met 3R. Wij noemen het ook in onze brief over de nieuwe premiebedragen voor 2022.


Maakt u een bedrag niet over met het juiste betalingskenmerk? Dan kunnen wij deze helaas niet verwerken en storten wij het bedrag terug.

Meer informatie over betalingen leest u in de brochure Bankinformatie voor werkgevers en uitkeringsinstanties (pdf, 30 kB). (13-03-2020)

Wat moet u doen als u een betaling terugkrijgt?

Storten wij een bedrag terug? Kijk dan eerst of u het juiste betalingskenmerk hebt gebruikt en of het bedrag klopt. Is dit niet het geval? Maak dan het bedrag opnieuw aan ons over met de juiste gegevens.

Lees meer over geweigerde betalingen

Heeft uw werknemer al een loonbeslag?

Dan moet u toch de zorgpremie inhouden en aan ons betalen.

De zorgpremie van het CAK is geen loonbeslag maar een (verplichte) inhouding. De zorgpremie is namelijk geen schuld maar een vaste last. Omdat de zorgpremie een vaste last is, hoort deze bij de beslagvrije voet.

U houdt daarom onze zorgpremie in van de beslagvrije voet. Het loonbeslag draagt u af aan de deurwaarder.

Tip

Vermoedt u dat de beslagvrije voet te laag is? Dan kunt u of uw werknemer de deurwaarder vragen om deze opnieuw te berekenen. De deurwaarder berekent dan de beslagvrije voet opnieuw. Zo houdt uw werknemer of uitkeringsgerechtigde genoeg geld over om van te leven.

Uw werknemer of uitkeringsgerechtigde is toegelaten tot de schuldsanering. Wat nu?

Is uw werknemer of uitkeringsgerechtigde toegelaten tot de wettelijke schuldsanering (WSNP)? Dan krijgt u van ons bericht dat u moet stoppen met inhouden. Heeft u nog niet alle premiebedragen aan ons afgedragen? Dan moet u die nog aan ons betalen.

U moet de maandpremie betalen tot aan de datum waarop de schuldsaneringsregeling begint. Was uw werknemer op dat moment niet meer bij u in dienst? Dan geldt de datum van uitdiensttreding. Voor uitkeringsgerechtigden is dat dan de datum waarop de uitkering stopte.

Lees meer over innen premie en schuldsanering

Waar vindt uw werknemer of uitkeringsgerechtigde informatie over zijn situatie?

Uw werknemer of uitkeringsgerechtigde heeft een schuld bij zijn of haar zorgverzekeraar. Hij/zij kan dus het beste contact opnemen met de zorgverzekeraar.

Alleen de zorgverzekeraar kan hem of haar bij ons afmelden als wanbetaler.

Meer informatie over afmelden.

Gaat uw werknemer uit dienst of stopt de uitkering?

Dit kunt u alleen schriftelijk aan ons doorgeven. Zet in uw bericht in ieder geval:

  • naam en burgerservicenummer (BSN) van betrokkene.
  • de datum van uitdiensttreding of einde uitkering.
  • uw firmastempel (of briefpapier met uw bedrijfslogo).
  • stuur een bewijs mee, zoals bijvoorbeeld een ontslagbrief.

Ons adres is:

CAK
Antwoordnummer 91036
2509 VC Den Haag

Meer informatie over het inhouden leest u in het vragenblad 'Wilt u meer weten?' (pdf, 87 kB) (04-10-2017).

Wanneer mag u stoppen met premie inhouden?

Als u mag stoppen met premie inhouden, krijgt u daarover een brief van ons. U stopt met inhouden vanaf de datum die wij in onze brief noemen.

Let op

U betaalt de premie altijd achteraf, dus aan het einde van de maand. Dat betekent dat u de premie over de lopende maand nog moet inhouden en betalen. Bijvoorbeeld: als u op 1 februari stopt, moet u nog inhouden op het loon van januari. U maakt die premie eind januari of begin februari aan ons over.

Lees meer over stoppen met premie inhouden

Wat moet u doen als u failliet bent of als u uw bedrijf verkoopt of opheft?

Als uw bedrijf niet meer bestaat, is de werknemer niet langer bij u in dienst. Meld dit per brief aan ons. Vermeld in uw brief de volgende gegevens:

  1. De naam van de curator van het faillissement.
  2. De naam van de rechtsopvolger van uw bedrijf.
  3. Of een andere reden voor de opheffing van uw bedrijf.

Stuur dit naar: 
CAK
Antwoordnummer 91036
2509 VC Den Haag

Lees meer over wat te doen bij stoppen bedrijf

U heeft een herinnering of aanmaning van ons ontvangen. Wat nu?

Als u de ingehouden premie niet aan ons betaalt, ontvangt u een herinnering of een aanmaning. Betaalt u dan nog niet? Dan schakelen wij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) in.

Lees meer over betalen herinnering of aanmaning

Gemeenten

Hoe vraag ik een lijst van wanbetalers binnen mijn gemeente aan?

Als gemeente kunt u bij ons een overzicht van klanten die 6 maanden of langer hun zorgpremie niet hebben betaald. Hun zorgverzekeraar heeft ze om die reden bij ons aangemeld.

Wilt u een overzicht van wanbetalers binnen uw gemeente aanvragen? Vul dan het aanvraagformulier in (pdf, 482 kB) (09-12-2019).

Sinds 1 juli 2017 is in de Zorgverzekeringswet een bepaling opgenomen dat het CAK gegevens mag delen met gemeenten. Op die manier kunt u als gemeente zicht krijgen op een groep inwoners die vaak met schulden kampt.

De uitstroomregeling bijstandsgerechtigden: wat is dat?

De Regeling uitstroom bijstandsgerechtigden is een manier voor gemeenten om mensen nog beter te helpen. Het gaat hierbij om mensen die een bijstandsuitkering ontvangen en bij het CAK als wanbetalers zijn aangemeld. Dit is een regeling van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Lees meer over de uitstroomregeling

Zelf online regelen

Contactformulier

Over ons

  • Contact opnemen
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK

Contact

  • E-mail
  • Bellen
  • Twitter

Bezoekadres

Wilt u langskomen? Maak altijd een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheidsverklaring
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Uninsured
  • Archief
logo-cak-white