Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Regeling betalingsachterstand zorgpremie
    • Regeling onverzekerden
    • Regeling onverzekerbare vreemdelingen
    • Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden
    • Wmo beschermd wonen
    • Wmo abonnementstarief
    • Wlz
    • Zorgverzekering en buitenland
  • Klanten
  • Zoeken
Direct naar
  • Klanten
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Regeling betalingsachterstand zorgpremie ›
  3. Zorgpremie inhouden op salaris of uitkering
Zoeken

Werkgevers en uitkeringsinstanties


Heeft u een brief gehad dat u zorgpremie moet inhouden? Als werkgever of uitkeringsinstantie bent u volgens de wet verplicht dit te doen. Ook als u dit niet doet, moet u toch de premiebedragen elk maand aan ons betalen.

Waarom moet u premie inhouden?

Uw werknemer of uitkeringsgerechtigde heeft zes maanden of langer geen zorgverzekering betaald. Daarom moet hij of zij nu aan ons een (hogere) zorgpremie betalen via het inkomen. Hij of zij heeft hier ook een brief van ons over gekregen.

Deze hogere premie betaalt uw werknemer of uitkeringsgerechtigde via zijn loon of uitkering. En u als werkgever of uitkeringsinstantie moet deze premie iedere maand inhouden.

Lees meer over inhouden premie

Hoe moet u de premie inhouden en aan ons betalen?

U houdt de zorgpremie in op het netto-inkomen van uw werknemer of uitkeringsgerechtigde. Dit is direct ná alle bruto-verrekeningen, zoals loonheffing en sociale verzekeringspremies.

Ingehouden premie betaalt u aan ons

De ingehouden premie maakt u elke maand naar ons over. Gebruik daarbij de gegevens in de tabel hieronder.

  • Naam: CAK
  • Rekeningnummer: NL82 ABNA 0535 7312 48
  • BIC: ABNANL2A
  • Betalingskenmerk: het unieke CAK-kenmerk voor uw werknemer of uitkeringsgerechtigde. Dit kenmerk begint met 3R. U vindt dit kenmerk in onze eerste brief.

Voor welke datum moet u de premie aan ons betalen?

In de brief die u heeft gekregen staat vanaf welke datum u maandelijks zorgpremie moet inhouden. U moet voor de eerste dag van de daaropvolgende maand de premie naar ons overmaken. Als u niet (op tijd) betaalt ontvangt u een betalingsherinnering.

Let op

U mag alleen inhouden van het loon of uitkering. Niet van een vakantietoeslag, transitievergoeding of eindafrekening.

Hoe kan uw werknemer of uitkeringsgerechtigde afgemeld worden bij ons?

Schuld aflossen bij de zorgverzekeraar

Uw werknemer of uitkeringsgerechtigde heeft een schuld bij zijn of haar zorgverzekeraar. Hij of zij kan dus het beste contact opnemen met de zorgverzekeraar.

Alleen de zorgverzekeraar kan hem of haar bij ons afmelden.

Meer informatie over afmelden.

Geeft uw werknemer aan dat hij of zij geen schuld heeft bij de zorgverzekeraar?

Dan moet uw werknemer bij zijn zorgverzekeraar vragen of er een fout is gemaakt. Als uw werknemer geen schuld (meer) heeft, meldt de zorgverzekeraar uw werknemer bij ons af. Wij sturen u daarna een brief wanneer u kunt stoppen met inhouden.

Hoe kan ik het gesprek aangaan met mijn medewerker?

Uw medewerker heeft een betalingsachterstand van zijn zorgpremie. Dat kan een signaal zijn voor geldproblemen. Wilt u hierover met uw medewerker in gesprek? Maar weet u niet precies hoe?

Lees hier wat u kunt doen.

Ik wil in gesprek met mijn medewerker, hoe doe ik dat?

Uw medewerker heeft een betalingsachterstand van zijn zorgpremie. Dat kan een signaal zijn voor geldproblemen. Wilt u hierover met uw medewerker in gesprek? Maar weet u niet precies hoe?

Lees hier wat u kunt doen.

Bent u verplicht aan de premie-inhouding mee te werken?

Ja, u bent wettelijk verplicht mee te werken. Doet u dit niet? Dan moet u de premiebedragen iedere maand zelf aan ons betalen. U kunt pas stoppen met betalen als u daarover een brief van ons heeft gehad.

Lees meer over inhouden en afdracht premie

Heeft uw werknemer al een loonbeslag?

Dan moet u toch de zorgpremie inhouden en aan ons betalen.

De zorgpremie van het CAK is geen loonbeslag maar een (verplichte) inhouding. De zorgpremie is namelijk geen schuld maar een vaste last. Omdat de zorgpremie een vaste last is, hoort deze bij de beslagvrije voet.

U houdt daarom onze zorgpremie in van de beslagvrije voet. Het loonbeslag draagt u af aan de deurwaarder.

Tip

Vermoedt u dat de beslagvrije voet te laag is? Dan kunt u of uw werknemer de deurwaarder vragen om deze opnieuw te berekenen. De deurwaarder berekent dan de beslagvrije voet opnieuw. Zo houdt uw werknemer of uitkeringsgerechtigde genoeg geld over om van te leven.

Uw werknemer of uitkeringsgerechtigde is toegelaten tot de schuldsanering. Wat nu?

Is uw werknemer of uitkeringsgerechtigde toegelaten tot de wettelijke schuldsanering (WSNP)? Dan krijgt u van ons bericht dat u moet stoppen met inhouden. Heeft u nog niet alle premiebedragen aan ons afgedragen? Dan moet u die nog aan ons betalen.

U moet de maandpremie betalen tot aan de datum waarop de schuldsaneringsregeling begint. Was uw werknemer op dat moment niet meer bij u in dienst? Dan geldt de datum van uitdiensttreding. Voor uitkeringsgerechtigden is dat dan de datum waarop de uitkering stopte.

Lees meer over innen premie en schuldsanering


Zelf online regelen

Contactformulier

Over ons

  • Contact opnemen
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK

Contact

  • E-mail
  • Bellen

Bezoekadres

Wilt u langskomen? Maak altijd een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Archief
logo-cak-white