Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Regeling betalingsachterstand zorgpremie
    • Regeling onverzekerden
    • Regeling onverzekerbare vreemdelingen
    • Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden
    • Wmo beschermd wonen
    • Wmo abonnementstarief
    • Wlz
    • Zorgverzekering en buitenland
  • Klanten
  • Zoeken
Direct naar
  • Klanten
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Regeling betalingsachterstand zorgpremie
Zoeken

Regeling betalingsachterstand zorgpremie


Als werkgever of uitkeringsinstantie moet u zorgpremie inhouden. U doet dat op het loon, pensioen of de uitkering van iemand die 6 maanden of langer geen zorgpremie heeft betaald. Doet u dit niet? Dan moet u toch de premiebedragen maandelijks aan ons betalen.

Nieuws

Nieuwe naam regeling

De regeling wanbetalers krijgt een nieuwe naam: regeling betalingsachterstand zorgpremie. Vanaf vandaag gebruiken wij deze nieuwe naam op onze website.

De komende tijd veranderen wij deze naam ook in onze brieven, formulieren en folders. Ook andere organisaties, zoals zorgverzekeraars en schuldhulpverleners, gaan de naam veranderen. Vanaf 1 januari 2025 leest u overal alleen nog de nieuwe naam.

Waarom een nieuwe naam?

Uit signalen van klanten en uit onderzoek bleek dat de naam erg negatief overkwam. Vaak gaat het om mensen die wel willen betalen, maar dat echt niet kunnen.

Wij wilden daarom graag een nieuwe, neutralere naam. Onderzoek wees uit dat de nieuwe naam daarvoor het beste geschikt is. De naam gaat niet over de persoon, maar over hoe de situatie is.

Zorgpremie inhouden op salaris of uitkering

Waarom moet u premie inhouden?

Uw werknemer of uitkeringsgerechtigde heeft zes maanden of langer geen zorgverzekering betaald. Daarom moet hij of zij nu aan ons een (hogere) zorgpremie betalen via het inkomen. Hij of zij heeft hier ook een brief van ons over gekregen.

Deze hogere premie betaalt uw werknemer of uitkeringsgerechtigde via zijn loon of uitkering. En u als werkgever of uitkeringsinstantie moet deze premie iedere maand inhouden.

Lees meer over inhouden premie

Hoe moet u de premie inhouden en aan ons betalen?

U houdt de zorgpremie in op het netto-inkomen van uw werknemer of uitkeringsgerechtigde. Dit is direct ná alle bruto-verrekeningen, zoals loonheffing en sociale verzekeringspremies.

Ingehouden premie betaalt u aan ons

De ingehouden premie maakt u elke maand naar ons over. Gebruik daarbij de gegevens in de tabel hieronder.

  • Naam: CAK
  • Rekeningnummer: NL82 ABNA 0535 7312 48
  • BIC: ABNANL2A
  • Betalingskenmerk: het unieke CAK-kenmerk voor uw werknemer of uitkeringsgerechtigde. Dit kenmerk begint met 3R. U vindt dit kenmerk in onze eerste brief.

Voor welke datum moet u de premie aan ons betalen?

In de brief die u heeft gekregen staat vanaf welke datum u maandelijks zorgpremie moet inhouden. U moet voor de eerste dag van de daaropvolgende maand de premie naar ons overmaken. Als u niet (op tijd) betaalt ontvangt u een betalingsherinnering.

Let op

U mag alleen inhouden van het loon of uitkering. Niet van een vakantietoeslag, transitievergoeding of eindafrekening.

Hoe kan uw werknemer of uitkeringsgerechtigde afgemeld worden bij ons?

Schuld aflossen bij de zorgverzekeraar

Uw werknemer of uitkeringsgerechtigde heeft een schuld bij zijn of haar zorgverzekeraar. Hij of zij kan dus het beste contact opnemen met de zorgverzekeraar.

Alleen de zorgverzekeraar kan hem of haar bij ons afmelden.

Meer informatie over afmelden.

Geeft uw werknemer aan dat hij of zij geen schuld heeft bij de zorgverzekeraar?

Dan moet uw werknemer bij zijn zorgverzekeraar vragen of er een fout is gemaakt. Als uw werknemer geen schuld (meer) heeft, meldt de zorgverzekeraar uw werknemer bij ons af. Wij sturen u daarna een brief wanneer u kunt stoppen met inhouden.

Hoe kan ik het gesprek aangaan met mijn medewerker?

Uw medewerker heeft een betalingsachterstand van zijn zorgpremie. Dat kan een signaal zijn voor geldproblemen. Wilt u hierover met uw medewerker in gesprek? Maar weet u niet precies hoe?

Lees hier wat u kunt doen.

Ik wil in gesprek met mijn medewerker, hoe doe ik dat?

Uw medewerker heeft een betalingsachterstand van zijn zorgpremie. Dat kan een signaal zijn voor geldproblemen. Wilt u hierover met uw medewerker in gesprek? Maar weet u niet precies hoe?

Lees hier wat u kunt doen.

Bent u verplicht aan de premie-inhouding mee te werken?

Ja, u bent wettelijk verplicht mee te werken. Doet u dit niet? Dan moet u de premiebedragen iedere maand zelf aan ons betalen. U kunt pas stoppen met betalen als u daarover een brief van ons heeft gehad.

Lees meer over inhouden en afdracht premie

Heeft uw werknemer al een loonbeslag?

Dan moet u toch de zorgpremie inhouden en aan ons betalen.

De zorgpremie van het CAK is geen loonbeslag maar een (verplichte) inhouding. De zorgpremie is namelijk geen schuld maar een vaste last. Omdat de zorgpremie een vaste last is, hoort deze bij de beslagvrije voet.

U houdt daarom onze zorgpremie in van de beslagvrije voet. Het loonbeslag draagt u af aan de deurwaarder.

Tip

Vermoedt u dat de beslagvrije voet te laag is? Dan kunt u of uw werknemer de deurwaarder vragen om deze opnieuw te berekenen. De deurwaarder berekent dan de beslagvrije voet opnieuw. Zo houdt uw werknemer of uitkeringsgerechtigde genoeg geld over om van te leven.

Uw werknemer of uitkeringsgerechtigde is toegelaten tot de schuldsanering. Wat nu?

Is uw werknemer of uitkeringsgerechtigde toegelaten tot de wettelijke schuldsanering (WSNP)? Dan krijgt u van ons bericht dat u moet stoppen met inhouden. Heeft u nog niet alle premiebedragen aan ons afgedragen? Dan moet u die nog aan ons betalen.

U moet de maandpremie betalen tot aan de datum waarop de schuldsaneringsregeling begint. Was uw werknemer op dat moment niet meer bij u in dienst? Dan geldt de datum van uitdiensttreding. Voor uitkeringsgerechtigden is dat dan de datum waarop de uitkering stopte.

Lees meer over innen premie en schuldsanering

Betalingsvragen

U heeft een herinnering of aanmaning van ons ontvangen. Wat nu?

U heeft van ons een brief gekregen om elke maand zorgpremie in te houden op het inkomen van uw werknemer of uitkeringsgerechtigde. Als u deze premie niet naar ons overmaakt, krijgt u een herinnering of een aanmaning.

Lees meer over betalen herinnering of aanmaning

Moet u de premie elke maand betalen of mag dat ook per week of per 4 weken?

U moet elke maand de hele maandpremie naar ons overmaken. Dat staat ook in de brief die wij u hebben gestuurd. Vanaf 1 juli 2024 is de premie € 160,60 per maand (wordt € 172,33 in 2025).

Lees meer over premiebetaling per week of maand

Wat moet u doen als u een betaling terugkrijgt?

Storten wij een bedrag terug? Kijk dan eerst of u het juiste betalingskenmerk hebt gebruikt en of het bedrag klopt. Is dit niet het geval? Maak dan het bedrag opnieuw aan ons over met de juiste gegevens.

Klopten het bedrag en de gegevens van uw betaling? Bel ons dan via 088 - 711 5552. Wij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur.

Doet u niets? Dan gaan wij ervan uit dat u geen betaling heeft gedaan.

Stoppen met inhouden

Wanneer mag u stoppen met premie inhouden?

Als u mag stoppen met premie inhouden, krijgt u daarover een brief van ons. U stopt met inhouden vanaf de datum die wij in onze brief noemen.

Let op

U betaalt de premie altijd achteraf, dus aan het einde van de maand. Dat betekent dat u de premie over de lopende maand nog moet inhouden en betalen. Bijvoorbeeld: als u op 1 februari stopt, moet u nog inhouden op het loon van januari. U maakt die premie eind januari of begin februari aan ons over.

Lees meer over stoppen met premie inhouden

Gaat uw werknemer uit dienst of stopt de uitkering?

Dit kunt u alleen schriftelijk aan ons doorgeven. Zet in uw bericht in ieder geval:

  • naam en burgerservicenummer (BSN) van betrokkene.
  • de datum van uitdiensttreding of einde uitkering.
  • uw firmastempel (of briefpapier met uw bedrijfslogo).
  • stuur een bewijs mee, zoals bijvoorbeeld een ontslagbrief.

Ons adres is:

CAK
Antwoordnummer 91036
2509 VC Den Haag

Wat moet u doen als u failliet bent of als u uw bedrijf verkoopt of opheft?

Als uw bedrijf niet meer bestaat, is de werknemer niet langer bij u in dienst. Meld dit per brief aan ons. Vermeld in uw brief de volgende gegevens:

  1. De naam van de curator van het faillissement.
  2. De naam van de rechtsopvolger van uw bedrijf.
  3. Of een andere reden voor de opheffing van uw bedrijf.

Stuur dit naar: 
CAK
Antwoordnummer 91036
2509 VC Den Haag

Lees meer over wat te doen bij stoppen bedrijf

U kunt de premie niet inhouden. Wat nu?

Is uw werknemer uit dienst is gegaan? Of ontvangt hij geen regelmatig (of minder) loon? Neem dan direct contact met ons op. Dit geldt ook als een uitkeringsgerechtigde geen uitkering meer ontvangt. Of als de uitkering te laag is geworden om de premie in te houden.

Stuur een bericht via ons contactformulier. Stuur een bewijs mee met uw bericht, zoals een ontslagbrief.

Gemeenten

Hoe vraagt u een lijst aan met inwoners van uw gemeente die aan het CAK zorgpremie betalen?

Als gemeente mag u een lijst met persoonsgegevens opvragen van inwoners die aan ons een hogere zorgpremie betalen. De zorgverzekeraar heeft ze bij ons aangemeld omdat ze 6 maanden achterstand hebben. Deze lijst helpt u om gericht hulp te bieden aan mensen in uw gemeente die met schulden kampen. Zo willen wij bijdragen aan het voorkomen en oplossen van schulden bij burgers.

Naar CAK-lijst aanvragen

De uitstroomregeling bijstandsgerechtigden: wat is dat?

De Regeling uitstroom bijstandsgerechtigden is een manier voor gemeenten om mensen nog beter te helpen. Het gaat hierbij om mensen die een bijstandsuitkering ontvangen en bij de regeling betalingsachterstand van het CAK zijn aangemeld. Dit is een regeling van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Lees meer over de uitstroomregeling

Zorgpremie inhouden (video)

youtube

Snel naar

  • Waarom moet ik zorgpremie inhouden?
  • Ik heb een betalingsherinnering gekregen
  • In gesprek gaan met mijn medewerker
  • U wilt als gemeente een CAK-lijst aanvragen
  • Contactformulier

Over ons

  • Contact opnemen
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK

Contact

  • E-mail
  • Bellen

Bezoekadres

Wilt u langskomen? Maak altijd een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Archief
logo-cak-white