Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Regeling betalingsachterstand zorgpremie
    • Regeling onverzekerden
    • Regeling onverzekerbare vreemdelingen
    • Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden
    • Wmo beschermd wonen
    • Wmo abonnementstarief
    • Wlz
    • Zorgverzekering en buitenland
  • Klanten
  • Zoeken
Direct naar
  • Klanten
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Wlz ›
  3. Aanlevering Wlz-zorg
Zoeken

Aanlevering Wlz-zorg


Hoe kunt u als zorgkantoor Wlz-zorg aanleveren?

Klanten die zorg vanuit de Wlz ontvangen, moeten hiervoor een eigen bijdrage betalen. Als zorgkantoor levert u zorggegevens aan door CA-bestanden op Porta te plaatsen. Porta is een applicatie die u kunt vinden in Mijn CAK Zakelijk.

MAZ en MEZ

U levert de zorggegevens aan via een CA 317 en CA 319-bestand met daarin een melding van de aanvang van de zorg (MAZ) of een melding einde zorg (MEZ). Deze zorggegevens zijn belangrijk in het proces van het CAK om de eigen bijdrage te kunnen berekenen.

Geen toegang tot Mijn CAK Zakelijk?

Vraag dan toegang aan met het aanvraagformulier Mijn CAK Zakelijk (pdf, 501 kB) (08-02-2022).

Wat kunt u met terugkoppelbestanden doen?

Nadat een CA 317- of CA 319-bestand in ons systeem is verwerkt, wordt er een CA 318- of CA 320-bestand gemaakt. Dit zijn terugkoppelbestanden; hierin vindt u terug hoe uw CA 317- of CA 319-bestanden zijn verwerkt.

Lees meer over wat u met terugkoppelbestanden kunt doen

Heeft u een klant die terugkeert naar zelfstandig wonen vanuit de Wlz?

Verwacht u dat een klant een instelling binnen 4 maanden kan verlaten? Dan kan het zorgkantoor met het formulier Terugkeer naar zelfstandig wonen Wlz (pdf, 179 kB) (19-12-2023) een verklaring voor de klant aanvragen. Met deze verklaring betaalt de klant voor de laatste 4 maanden van zijn of haar verblijf de lage eigen bijdrage.

Het zorgkantoor levert het formulier via de applicatie Porta aan onder bestandstype ‘TZW WLZ’. Dat kan via Mijn CAK Zakelijk.

Opnieuw terugkeer aanvragen?

Is de terugkeer naar zelfstandig wonen voorafgaand aan het ontslag mislukt? Dan gaat de klant weer over naar de hoge eigen bijdrage (als de wachttijd al verstreken is). De hoge eigen bijdrage wordt niet met terugwerkende kracht in rekening gebracht, als terugkeer niet gelukt is. 
 
Wilt u opnieuw een verzoek doen voor terugkeer naar zelfstandig wonen? Dan moeten er minimaal 4 maanden zitten tussen de mislukte terugkeer naar zelfstandig wonen en het nieuwe verzoek.

Is de klant inmiddels ontslagen?

Is de klant inmiddels ontslagen uit de instelling? Dan kan hij het CAK een gemotiveerd schriftelijk verzoek (brief of e-mail) sturen om de eigen bijdrage alsnog aan te passen. De klant hoeft alléén in deze situatie niet bij de zorgaanbieder om een verklaring te vragen. De ontslagdatum mag niet langer dan één jaar geleden zijn.




Over ons

  • Contact opnemen
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK

Contact

  • E-mail
  • Bellen

Bezoekadres

Wilt u langskomen? Maak altijd een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Archief
logo-cak-white