Cookies toestaan?

Deze site gebruikt cookies. Cookies
Hier kan het gebruik van cookies op deze website worden toegestaan of geweigerd.
Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu Uitgeklapt
  • RegelingenRegelingen Openen

    • Regeling betalingsachterstand zorgpremie
    • Regeling onverzekerden
    • Regeling onverzekerbare vreemdelingen
    • Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden
    • Wmo beschermd wonen
    • Wmo abonnementstarief
    • Wlz
    • Zorgverzekering en buitenland
  • Klanten
  • Zoeken
Direct naar
  • Klanten
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Wmo beschermd wonen ›
  3. Aanleveren Berichten Wmo beschermd wonen
Zoeken

Aanleveren Berichten Wmo beschermd wonen


Aanleveren van Wmo-gegevens gaat vanaf 2020 anders in zijn werk dan voorheen. Alle vragen en antwoorden over het aanleveren van start- en stopberichten op een rij.

Gegevens aanleveren voor beschermd wonen

De gemeente meldt nieuwe burgers aan door middel van berichten die verstuurd worden via de iEb. Meer details over de werkwijze vindt u in de Handleiding Wmo beschermd wonen.

Meer informatie over de iStandaard eigen bijdrage vindt u bij Zorginstituut Nederland.

Let op

Zorg altijd dat u de burger aanmeldt met een startdatum dat de zorg daadwerkelijk begint. Zorg ook dat u zeker weet dat de startdatum klopt. Wanneer een gemeentemedewerker in het aanmeldsysteem de burger aanmeldt komt dat bericht direct bij het CAK binnen. Daarmee start ook het proces van beschikken en factureren.

Het later corrigeren van de startdatum leidt altijd tot extra facturen en creditfacturatie. Voor de burger is dit erg vervelend. Wanneer u twijfelt, neem dan contact op met de Wmo Servicedesk (wmoservicedesk@hetcak.nl).

Retourcodes voor Wmo beschermd wonen

Na verzending van een bericht ontvangt de gemeente een retourcode Wmo. Deze retourcode geeft aan of uw bericht is verwerkt en of u nog iets moet doen.

In het document Retourcodes Wmo beschermd wonen (pdf, 219 kB) (27-09-2022) staan alle retourcodes duidelijk uitgelegd.

Tijdigheid leidt tot de beste klantervaring Uitgeklapt

Zorg altijd dat u de burger aanmeldt met een startdatum die overeenkomt met de dag dat de zorg daadwerkelijk begint. Zorg ook dat u zeker weet dat de startdatum klopt. Wanneer een gemeentemedewerker de burger aanmeldt in het registratiesysteem dan komt dat bericht direct bij het CAK binnen. Daarmee start ook het proces van beschikken en factureren.

Het later corrigeren van de startdatum leidt altijd tot extra facturen en creditfacturatie. Voor de burger is dit erg vervelend.

Herindicaties

Soms is de herinidicatie van de burger nog niet verwerkt op de dag dat de lopende indicatie verloopt. Dat heeft vervelende gevolgen voor de burger. Immers, het Wmo registratiesysteem van de gemeente verstuurt op die dag automatisch een stopbericht. De gemeente moet dan weer een startbericht sturen. Voor de burger betekent dit verwarrende berichten, extra facturen en creditfacturen. 
Het is dus belangrijk om als gemeente de herindicaties op tijd te verwerken.

De zorgaanbieder

Om gegevens te kunnen aanleveren bij het CAK, is de gemeente in een aantal gevallen afhankelijk van de zorgaanbieder. Maak hierover goede afspraken.

  • Neemt de gemeente als startdatum voor de eigen bijdrage de toekenning van de zorg (301 bericht)? Houd dan rekening met eventuele wachttijden bij de zorgaanbieder.
  • Neemt de gemeente als start- en stopdatum de eerste/laatste declaratie (303-bericht) van de zorgaanbieder? Dan is het verstandig dat de gemeente er op let dat de aanbieder op tijd declareert.
  • Neemt de gemeente als start- en stopdatum het moment waarop de zorg feitelijk is geleverd of stopt (305/307 berichten)? Dan is het belangrijk dat de gemeente sluitende afspraken maakt over het consequent toepassen van het gebruik van de start/stop zorg berichten. Gebeurt dit niet, dan ontstaat het risico dat de klant geen of te lang een eigen bijdrage betaalt.

Wanneer is vrijstelling voor de LEB mogelijk?

De lage eigen bijdrage kent een minimum dat hoger is dan 0 euro. De burger moet dus in beginsel altijd een eigen bijdrage betalen. Er geldt hierop wel een uitzondering.
Is het inkomen van de burger, na betaling van de eigen bijdrage, lager dan de zak- en kleedgeldnorm? Dan kan de burger bij het CAK een aanvraag doen om in aanmerking te komen voor vrijstelling van de eigen bijdrage.

Deze norm geldt voor alle verzoeken die zijn ingediend ná 1 januari 2020. De burger kan ook voor eerdere jaren vrijstelling aanvragen met deze voorwaarden. De normen zijn dan anders. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met wmoservicedesk@hetcak.nl.

Bijzondere situaties Wmo beschermd wonen

Er zijn bijzondere situaties waarbij het belangrijk is om tijdig en juist te handelen. Het gaat dan over bijvoorbeeld:

  • Burger gaat vanuit Wlz naar Wmo beschermd wonen
  • Burger gaat vanuit Wmo beschermd wonen naar Wlz
  • Burger gaat van Wmo abonnementstarief naar Wmo beschermd wonen
  • Burger gaat van Wmo abonnementstarief naar Wmo beschermd wonen in een andere gemeente
  • Burger met Wmo beschermd wonen gaat naar andere gemeente
  • Burger gaat vanuit Wlz naar Wmo abonnementstarief
  • Burger gaat vanuit Wmo beschermd wonen naar Wmo abonnementstarief
  • Burger krijgt Wmo beschermd wonen en ook Wlz zorg

Voor elke situatie leggen we de juiste handelswijze uit.

Lees meer over bijzondere situaties wmo beschermd wonen

Terugkeer naar zelfstandig wonen Wmo

Verwacht u dat de burger de instelling binnen 4 maanden kan verlaten? Dan kunt u via de (centrum)gemeente (*) met het Formulier-Terugkeer-naar-zelfstandig-wonen-Wmo (pdf, 185 kB) (20-06-2024, pdf, 166 kB) een verklaring voor de burger aanvragen. Met deze verklaring betaalt de burger voor de laatste 4 maanden van het verblijf de lage eigen bijdrage.

(*) In het geval beschermd wonen in uw regio is gedecentraliseerd, dan hoeft dit formulier niet meer via de centrumgemeente te worden verstuurd, maar kan iedere gemeente dit doen.

De (centrum)gemeente levert het formulier via de applicatie Porta aan. Dat kan via Mijn CAK Zakelijk.

Tijdelijke maatregel formulieren Terugkeer Zelfstandig Wonen (TZW)

In verband met het thuiswerken is het vanuit het zorgkantoor toegestaan de zogenaamde natte handtekening te vervangen door een notitie in de pdf, waaruit blijkt dat het zorgkantoor een akkoord geeft voor de terugkeer naar zelfstandig wonen.

Toegang tot het ketenportaal Openen

Voor het aanleveren van gegevens vindt u in Mijn CAK Zakelijk de volgende applicaties:

  • Gemeentelijk tarief opgeven
  • Minimabeleid invoeren
  • Start/-stopberichten invoeren (handmatig)
  • Vrijstelling opgeven

Wilt u Wmo-gegevens digitaal aanleveren en heeft u nog geen inloggegevens? Of wilt u een autorisatie wijzigen? Vul dan het aanvraagformulier Toegang Mijn CAK Zakelijk Wmo (pdf, 145 kB) (20-06-2024) in.

Heeft u al toegang tot Mijn CAK Zakelijk, maar wilt u een extra applicatie aanvragen? Of wilt u een extra AGB-code laten toevoegen? Vul dan dit aanvraagformulier (pdf, 518 kB) (20-06-2024) in.



Over ons

  • Contact opnemen
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK

Contact

  • E-mail
  • Bellen

Bezoekadres

Wilt u langskomen? Maak altijd een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Archief
logo-cak-white