Ga direct naar de inhoud
CAK
Menu
  • RegelingenRegelingen

    • Regeling betalingsachterstand zorgpremie
    • Regeling onverzekerden
    • Regeling onverzekerbare vreemdelingen
    • Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden
    • Wmo beschermd wonen
    • Wmo abonnementstarief
    • Wlz
    • Zorgverzekering en buitenland
  • Klanten
  • Zoeken
Direct naar
  • Klanten
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Wmo abonnementstarief ›
  3. Aanleveren berichten
Zoeken

Aanleveren berichten


Aanleveren van Wmo-gegevens gaat vanaf 2020 anders in zijn werk dan voorheen. Alle vragen en antwoorden over het aanleveren van start- en stopberichten op een rij.

Gegevens aanleveren voor abonnementstarief

Om de inning van de eigen bijdrage mogelijk te maken levert de gemeente gegevens aanl bij het CAK. Dat gebeurt via het iEb-berichtenverkeer met een startbericht voor de eigen bijdrage berichten.

Kort samengevat, ziet het proces er als onderstaand uit:

  • De gemeente verzendt een startbericht met de iEb-standaard via Gegevensknooppunt (https://www.inlichtingenbureau.nl/Beleidsterreinen/Wmo-en-Jeugdzorg/Gemeentelijk-Gegevensknooppunt) naar het CAK.
  • Het CAK verwerkt het bericht en stuurt een retourbericht. Dit retourbericht geeft aan of het startbericht technisch valide is en inhoudelijk kan worden verwerkt.
  • Vervolgens vindt inhoudelijke verwerking plaats.
  • Terugkoppeling vindt plaats in de aanleverrapportage die wekelijks beschikbaar wordt gesteld.

Meer over de iStandaard eigen bijdrage vindt u bij Zorginstituut Nederland.

Let op

Zorg altijd dat u de burger aanmeldt met een startdatum die overeenkomt met de dag dat de zorg daadwerkelijk begint. Zorg ook dat u zeker weet dat de startdatum klopt. Wanneer een gemeentemedewerker in het aanmeldsysteem de burger aanmeldt komt dat bericht direct bij het CAK binnen. Daarmee start ook het proces van beschikken en factureren.

Het later corrigeren van de startdatum leidt altijd tot extra facturen en creditfacturatie. Voor de burger is dit erg vervelend. Wanneer u twijfelt, neem dan contact op met de Wmo Servicedesk ([email protected]).

Retourcodes Wmo abonnementstarief

Na verzending van een bericht ontvangt de gemeente een retourcode Wmo. Deze retourcode geeft aan of uw bericht is verwerkt en of u nog iets moet doen.

Alle retourcodes staan uitgelegd op de website van www.istandaarden.nl/ieb. U vindt de meest recente toelichting door in de lopende release van het iEb te klikken op 'Specificaties iEb' en vervolgens “Codelijsten”.

Tijdigheid leidt tot de beste klantervaring

Zorg altijd dat u de burger aanmeldt met een startdatum die overeenkomt met de de dag dat de zorg daadwerkelijk begint. Zorg ook dat u zeker weet dat de startdatum klopt. Wanneer een gemeentemedewerker in het registratiesysteem de burger aanmeldt komt dat bericht direct bij het CAK binnen. Daarmee start ook het proces van beschikken en factureren.

Het later corrigeren van de startdatum leidt altijd tot extra facturen en creditfacturatie. Voor de burger is dit erg vervelend.

Herindicaties

Soms is de herinidicatie van de burger nog niet verwerkt op de dag dat de lopende indicatie verloopt. Dat heeft vervelende gevolgen voor de burger. Immers, het Wmo registratiesysteem van de gemeente verstuurt op die dag automatisch een stopbericht. De gemeente moet dan weer een startbericht sturen. Voor de burger betekent dit verwarrende berichten, extra facturen en creditfacturen. 
Het is dus belangrijk om als gemeente de herindicaties op tijd te verwerken.

De zorgaanbieder

Om gegevens te kunnen aanleveren bij het CAK, is de gemeente in een aantal gevallen afhankelijk van de zorgaanbieder. Maak hierover goede afspraken.

  • Neemt de gemeente als startdatum de toekenning van de zorg (305 bericht)? Houd dan rekening met eventuele wachttijden bij de zorgaanbieder.
  • Neemt de gemeente als start- en stopdatum de eerste/laatste declaratie (303-bericht) van de zorgaanbieder? Dan is het verstandig dat de gemeente er op let dat de aanbieder op tijd declareert.
  • Neemt de gemeente als start- en stopdatum het moment waarop de zorg feitelijk is geleverd of stopt (305/307 berichten)? Dan is het belangrijk dat de gemeente sluitende afspraken maakt over het consequent toepassen van het gebruik van de start/stop zorg berichten. Gebeurt dit niet, dan ontstaat het risico dat de klant geen of te lang een eigen bijdrage betaalt.

Wanneer int het CAK de eigen bijdrage?

Als de datum voor de start van de eigen bijdrage (dus niet het moment van leveren aan het CAK) de 1e van de maand betreft, dan wordt voor die maand al de eigen bijdrage geïnd. Is de startdatum de 2e of later, dan start de eigen bijdrage in de volgende maand.

Bijvoorbeeld:

  • startdatum 1 maart: ingang eigen bijdrage 1 maart. De klant ontvangt de eerste factuur over maart.
  • startdatum 2 maart: ingang eigen bijdrage 1 april. De klant ontvangt de eerste factuur over april.

Stoppen

Stoppen gaat anders; in de maand van de stopdatum wordt ook de inning van de eigen bijdrage gestopt.

  • stopdatum 1 april: eigen bijdrage stopt per 30 april
  • stopdatum 30 april : eigen bijdrage stopt per 30 april.

In beide gevallen ontvangt de klant in april de laatste factuur

Pauzeren van de eigen bijdrage Wmo abonnementstarief

De gemeente kan de eigen bijdrage tijdelijk stoppen, of pauzeren. Maar binnen de iEb kan alleen een start- of een stopbericht worden verstuurd. De gemeente moet een 'eigen bijdrage pauze' dus melden met een stopbericht. Als de pauze voorbij is, stuurt de gemeente weer een startbericht.

Een pauze is alleen effectief als deze langer duurt dan een kalendermaand. De betaling van de eigen bijdrage vindt namelijk plaats op maandbasis. In de maand van de stopdatum wordt de eigen bijdrage gestopt. Bijvoorbeeld:

  • stopdatum 1 april: eigen bijdrage stopt per 30 april. De klant krijgt vanaf 1 mei geen nieuwe factuur meer.
  • stopdatum 30 april: eigen bijdrage stopt per 30 april. De klant krijgt vanaf 1 mei geen nieuwe fatctuur meer.

Als de datum voor het opnieuw starten van de eigen bijdrage (dus niet het moment van leveren aan het CAK) de 1e van de maand is, dan wordt voor die maand al de eigen bijdrage geïnd. Is de startdatum de 2e of later, dan start de eigen bijdrage in de volgende maand. Bijvoorbeeld:

  • startdatum 1 maart 2022: ingang eigen bijdrage 1 maart 2022
  • startdatum 2 maart 2022, ingang eigen bijdrage 1 april 2022

Let op

Bij een meerpersoonshuishouden is het belangrijk dat u van beide klanten de tijdelijke stop doorgeeft. Anders loopt de eigen bijdrage toch door (op basis van één persoon).

Wat gebeurt er als gemeente een startbericht stuurt als er al eerder een startbericht is gestuurd?

Binnen de iEb geldt dat er 1 actief startbericht kan zijn. Een aangeleverd startbericht zal worden afgekeurd als er al een ander actief startbericht geldt.

Wat is een vrijstelling voor de eigen bijdrage Wmo

De gemeente kan een inwoner vrijstellen voor de eigen bijdrage Wmo als er sprake is van problematische schulden of ter voorkoming van zorgmijding. Bij een vrijstelling hoeft de burger dan geen eigen bijdrage te betalen.

Belangrijk om te weten

  • De gemeente kan de burger alleen vrijstellen voor de eigen bijdrage voor een maatwerkvoorziening en persoonsgebonden budget (pgb). De vrijstelling geldt niet voor de eigen bijdrage bij het wonen in een instelling voor beschermd wonen.
  • Het aanleveren van een vrijstelling kan met terugwerkende kracht tot 36 maanden.
  • Bij verhuizen naar een andere gemeente of overlijden wordt de vrijstelling door het CAK beëindigd met ingang van de eerstvolgende periode.

Lees meer over het doorgeven van een vrijstelling via Mijn CAK Zakelijk

Wat moet u doen met een melding start/stop incorrect?

Zodra de burger de factuur heeft ontvangen, kan hij of zij binnen 6 weken bezwaar maken. In dit geval maakt het CAK een melding. Dit noemen we een melding start/stop incorrect.

Het CAK stuurt de melding door naar de gemeente. Ontvangt u zo’n melding van ons? Dan vragen wij u de melding te onderzoeken.

Als gemeente kunt u de reactie hierop sturen via de applicatie Porta. Deze applicatie vindt u als u inlogt op Mijn CAK Zakelijk.

Bijzondere situaties Wmo abonnementstarief

Er zijn bijzondere situaties waarbij het belangrijk is om tijdig en juist te handelen. Het gaat dan over bijvoorbeeld:

  • Burger gaat van Wmo abonnementstarief naar Wmo beschermd wonen
  • Burger gaat van Wmo abonnementstarief naar Wmo beschermd wonen in een andere gemeente
  • Burger met Wmo beschermd wonen gaat naar andere gemeente
  • Burger gaat vanuit Wlz naar Wmo abonnementstarief
  • Burger gaat vanuit Wmo beschermd wonen naar Wmo abonnementstarief
  • Een gezinslid verhuist

Voor elke situatie leggen we de juiste handelswijze uit.

Meer uitleg over bijzondere situaties Wmo abonnementstarief

Toegang tot het ketenportaal

Voor het aanleveren van gegevens vindt u in Mijn CAK Zakelijk de volgende applicaties:

  • Gemeentelijk tarief opgeven
  • Minimabeleid invoeren
  • Start/-stopberichten invoeren (handmatig)
  • Vrijstelling opgeven

Wilt u Wmo-gegevens digitaal aanleveren en heeft u nog geen inloggegevens? Of wilt u een autorisatie wijzigen? Vul dan het aanvraagformulier Toegang Mijn CAK Zakelijk Wmo (pdf, 145 kB) (20-06-2024) in.

Heeft u al toegang tot Mijn CAK Zakelijk, maar wilt u een extra applicatie aanvragen? Of wilt u een extra AGB-code laten toevoegen? Vul dan dit aanvraagformulier (pdf, 518 kB)(25-06-2019) in.



Over ons

  • Contact opnemen
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK

Contact

  • E-mail
  • Bellen

Bezoekadres

Wilt u langskomen? Maak altijd een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Archief
logo-cak-white