Ga direct naar de inhoud
CAK (naar homepage)
  • Regelingen
    • Regeling betalingsachterstand zorgpremie
    • Regeling onverzekerden
    • Regeling onverzekerbare vreemdelingen
    • Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden
    • Wmo beschermd wonen
    • Wmo abonnementstarief
    • Wlz
    • Zorgverzekering en buitenland
  • Klanten
  • Zoeken
Direct naar
  • Klanten
  • Zoeken
  1. Home ›
  2. Wlz
Zoeken

Wlz


Langdurige zorg en de eigen bijdrage

Het CAK int en stelt onder andere de eigen bijdrage vast voor de Wet Langdurige zorg (Wlz). Lever voor uw zorgkantoor tijdig de juiste ingangs- en einddatum van de zorg aan. Zodat de klant op tijd, in één keer de juiste factuur ontvangt. Zonder een ingangs- en einddatum van de zorg kan het CAK geen factuur opmaken en verzenden.

Zo werkt het:

Procesplaat Wlz-zakelijkepagina

Meer weten over de verloop van het proces?

Hoe kan ik Wlz-zorg aanleveren?

Hoe kunt u als zorgkantoor Wlz-zorg aanleveren?

Klanten die zorg vanuit de Wlz ontvangen, moeten hiervoor een eigen bijdrage betalen. Als zorgkantoor levert u zorggegevens aan door CA-bestanden op Porta te plaatsen. Porta is een applicatie die u kunt vinden in Mijn CAK Zakelijk.

MAZ en MEZ

U levert de zorggegevens aan via een CA 317 en CA 319-bestand met daarin een melding van de aanvang van de zorg (MAZ) of een melding einde zorg (MEZ). Deze zorggegevens zijn belangrijk in het proces van het CAK om de eigen bijdrage te kunnen berekenen.

Geen toegang tot Mijn CAK Zakelijk?

Vraag dan toegang aan met het aanvraagformulier Mijn CAK Zakelijk (pdf, 501 kB) (08-02-2022).

Wat kunt u met terugkoppelbestanden doen?

Nadat een CA 317- of CA 319-bestand in ons systeem is verwerkt, wordt er een CA 318- of CA 320-bestand gemaakt. Dit zijn terugkoppelbestanden; hierin vindt u terug hoe uw CA 317- of CA 319-bestanden zijn verwerkt.

Lees meer over wat u met terugkoppelbestanden kunt doen

Heeft u een klant die terugkeert naar zelfstandig wonen vanuit de Wlz?

Verwacht u dat een klant een instelling binnen 4 maanden kan verlaten? Dan kan het zorgkantoor met het formulier Terugkeer naar zelfstandig wonen Wlz (pdf, 179 kB) (19-12-2023) een verklaring voor de klant aanvragen. Met deze verklaring betaalt de klant voor de laatste 4 maanden van zijn of haar verblijf de lage eigen bijdrage.

Het zorgkantoor levert het formulier via de applicatie Porta aan onder bestandstype ‘TZW WLZ’. Dat kan via Mijn CAK Zakelijk.

Opnieuw terugkeer aanvragen?

Is de terugkeer naar zelfstandig wonen voorafgaand aan het ontslag mislukt? Dan gaat de klant weer over naar de hoge eigen bijdrage (als de wachttijd al verstreken is). De hoge eigen bijdrage wordt niet met terugwerkende kracht in rekening gebracht, als terugkeer niet gelukt is. 
 
Wilt u opnieuw een verzoek doen voor terugkeer naar zelfstandig wonen? Dan moeten er minimaal 4 maanden zitten tussen de mislukte terugkeer naar zelfstandig wonen en het nieuwe verzoek.

Is de klant inmiddels ontslagen?

Is de klant inmiddels ontslagen uit de instelling? Dan kan hij het CAK een gemotiveerd schriftelijk verzoek (brief of e-mail) sturen om de eigen bijdrage alsnog aan te passen. De klant hoeft alléén in deze situatie niet bij de zorgaanbieder om een verklaring te vragen. De ontslagdatum mag niet langer dan één jaar geleden zijn.

Wanneer betaalt het CAK uit aan Wlz-zorgaanbieders?

Betaaldagen 2026

U ziet hier een overzicht van de dagen waarop wij verwachten te betalen. Deze dagen zijn onder voorbehoud en kunnen veranderen.

Dagen waarop wij uitbetalen
Maand Soort zorg Uitbetaald op
januari Wlz 2 januari 2026
Wlz 19 januari 2026
IZA 27 januari 2026
februari Wlz 3 februari 2026
Wlz 18 februari 2026
IZA 25 februari 2026
maart Wlz 3 maart 2026
Wlz

18 maart 2026

IZA 25 maart 2026
april Wlz 2 april 2026
Wlz 17 april 2026
IZA 28 april 2026
mei Wlz 4 mei 2026
Wlz 19 mei 2026
IZA 26 mei 2026
juni Wlz 2 juni 2026
Wlz 17 juni 2026
IZA 25 juni 2026
juli Wlz 2 juli 2026
Wlz 17 juli 2026
IZA 28 juli 2026
augustus Wlz 4 augustus 2026
Wlz 19 augustus 2026
IZA 25 augustus 2026
september Wlz 2 september 2026
Wlz 17 september 2026
IZA 25 september 2026
oktober Wlz

2 oktober 2026

Wlz 19 oktober 2026
IZA 27 oktober 2026
november Wlz 3 november 2026
Wlz 18 november 2026
IZA 25 november 2026
december Wlz 2 december 2026
Wlz 17 december 2026
IZA 28 december 2026

Betaaldagen 2025

U ziet hier een overzicht van de dagen waarop wij verwachten te betalen. Deze dagen zijn onder voorbehoud en kunnen veranderen.

Dagen waarop wij uitbetalen:

  • 2 januari 2025

  • 19 januari 2025
  • 4 februari 2025

  • 19 februari 2025

  • 4 maart 2025

  • 19 maart 2025

  • 2 april 2025

  • 17 april 2025

  • 2 mei 2025

  • 19 mei 2025

  • 3 juni 2025

  • 18 juni 2025

  • 2 juli 2025

  • 17 juli 2025

  • 4 augustus 2025

  • 19 augustus 2025

  • 2 september 2025

  • 17 september 2025

  • 2 oktober 2025

  • 17 oktober 2025

  • 4 november 2025

  • 19 november 2025

  • 2 december 2025

  • 17 december 2025

Vragen en antwoorden zorgaanbieders

Ik heb een declaratie ingediend bij mijn zorgkantoor. Wanneer kan ik de betaling verwachten?

Heeft uw zorgkantoor uw declaratie bij ons ingediend? Dan betalen wij binnen 2 weken. Bekijk het overzicht van betaaldagen om te zien op welke dagen wij betalen.

Heeft u langer dan 2 weken geleden uw declaratie ingediend? Neem dan contact op met uw zorgkantoor.

Ik heb een bedrag ontvangen van het CAK, maar weet niet voor welke declaratie. Wat nu?

Het CAK kan daar niet bij helpen. Neem contact op met uw zorgkantoor.

Ik moet een bedrag terugbetalen aan het CAK. Hoe kan ik dat doen?

Neem contact op met uw zorgkantoor. Zij weten precies hoe u kunt terugbetalen aan het CAK.

Goed om te weten!
Staat er nog een andere declaratie bij ons open die we aan u moeten betalen? Dan trekken wij dat bedrag af van wat u aan ons moet terugbetalen. Daarna kan er nog een bedrag overblijven. Die betalen we aan u uit. Of het bedrag was niet genoeg waardoor u nog een deel moet terugbetalen.

Hoe geef ik een nieuw rekeningnummer door?

Wij kunnen uw rekeningnummer niet voor u wijzigen, dat doet uw zorgkantoor. Neem contact op met hen.

Ik heb een akkoordverklaring ontvangen met een verkeerd bedrag. Wat nu?

We leggen u graag uit hoe de akkoordverklaring werkt. Misschien blijkt na onze uitleg dat het bedrag toch klopt.

Zo werkt het:

  • Op de verklaring ziet u welk bedrag wij hebben betaald aan u.
  • Dat bedrag gaat over een heel (kalender)jaar, van 1 januari tot en met 31 december. Niet over het zorgjaar.
  • Waren er terugbetalingen? Dan hebben we die betalingen al van het bedrag afgetrokken.

Klopt het bedrag nog steeds niet? Doe dan het volgende:

  • Stuur een bericht naar [email protected].
  • Vraag ons om een overzicht van een rekeningcourant
  • Vermeld in uw bericht uw AGB-code.

Ik krijg een herinnering over een akkoordverklaring, die ik nog niet heb ontvangen. Wat kan ik doen?

Stuur een bericht naar [email protected] en vraag ons om een nieuwe akkoordverklaring. Vermeld in uw bericht ook uw AGB-code.

Ik krijg een herinnering over een akkoordverklaring, die ik al heb opgestuurd. Wat kan ik doen?

Controleer op de akkoordverklaring voor welk jaar die is. Gaat de verklaring over hetzelfde jaar? Stuur dan een bericht naar [email protected]. Laat ons weten wanneer u de akkoordverklaring heeft verstuurd en hoe u dat heeft gedaan. Bijvoorbeeld via de post of e-mail. Vermeld in uw bericht ook uw AGB-code.

Wanneer stuurt het CAK een (nieuwe) akkoordverklaring?

Het CAK stuurt elk jaar een akkoordverklaring over het afgelopen jaar. Dat doen wij meestal rond het einde van maart.

Vragen zorgkantoor

Bent u een zorgkantoor en heeft u een vraag?

Bekijk de Service Niveau Overeenkomst (SNO). Daarin staat alles beschreven over:

  • Heen- en retourberichten
  • Salderen
  • Spoedbetalingen
  • Beslagleggingen (incl. opheffing van beslagging)
  • Faillissementen
  • Vervallen IBAN’s
  • Annuleren van betaalopdrachten
  • Afboekingen
  • Correcties van zorgjaren
  • Incidenten
  • Rapportages
  • KPI’s

Komt u er niet uit of heeft u een andere vraag? Stuur een bericht naar [email protected].

Zelf online regelen

  • Contact opnemen
  • Inloggen op Mijn CAK Zakelijk

Over ons

  • Contact opnemen
  • Verantwoording
  • Werken bij het CAK

Contact

  • E-mail
  • Bellen

Bezoekadres

Wilt u langskomen? Maak altijd een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Bezoekadres

Toegankelijkheid

Iedereen moet de website van het CAK kunnen vinden, bekijken en gebruiken. Daarom besteedt het CAK veel aandacht aan toegankelijkheid.

Toegankelijkheid
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Uw privacy
  • Kwetsbare plek ontdekt?
  • Archief
logo-cak-white